lördag 29 maj 2010

Stockholm tur och retur

Igår var jag på utflykt. Stockholm tur och retur. Hade tur med vädret och solen sken nästan hela dagen, utom sista timmen. Efter en skön tågresa med god frukost styrde jag stegen mot dagens första mål, nämligen Essencefabriken på Wallingatan. Ett ställe, som startades i slutet på 1800-talet och frågan är om man har städat sedan dess.... ;)

Nåväl, jag hittade vad jag sökte. Essenser i olika smaker, pulverfärger och strössel.







Därefter styrde jag stegen mot Stureplan och av en ren händelse hittade jag en genväg. En liten tunnel och vips var jag uppe på Birger Jarlsgatan och slapp trängas med ALLA andra på Drottninggatan/Kungsgatan. In på Biblioteksgatan, där dagens andra mål låg. Nespressoaffären och nu är lagret påfyllt igen.



Hungrig...hade tänkt mig en lunch ute på Rosendal, men eftersom det var en bra bit dit, tog jag en fikapaus på Muffincaféet. Det bara låg där så lämpligt på en hörna på Artellerigatan. :)

Sedan fortsatte jag Strandvägen framåt och ut över bron mot Djurgården. Jag älskar Djurgården. Det är så fint där ute. Först tog jag en lunch på Skånska Gruvan. Ett underbart fikaställe, som har öppen spis och stjärnor i taket och en stor, härlig uteservering på sommaren. Dock får man se upp för vissa oinbjudna gäster. Igår var där en ekorre på besök och den var mer tam, än vild! ;)

Sedan gick jag ut en sväng till Rosendal och satte mig i Örtaträdgården och njöt av ett glas rosé och en jordgubbsglass.











Det var rätt jobbigt att gå hela vägen tillbaka. Hade både skoskav och var allmänt dammig, men det gick! Tog en sväng inom Carl Malmsten och hittade fåtöljen, som skulle passa bra i mitt burspråk. Dock passar den inte lika bra in i min ekonomi! ;)

Hann med en del shopping och fönstertittande också på vägen ner till stationen och sedan småslumrade jag sött nästan hela vägen hem.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag du haft och vilka bra tips för vår nästa Stockholmsresa, tack!

    SvaraRadera
  2. Ja, fiket i Skånska Gruvan är en höjdare. Öppet nästan alla dagar året om! Idag har jag provat några av mina inköp och det blev gott! :)

    SvaraRadera