tisdag 18 maj 2010

Varför här och nu?



För en tid sedan såg jag en film, som heter "Julie&Julia" och det var kärlek vid första ögonkastet! Missade den, när den gick på bio. Hyrde den, såg den, älskade den och gick och köpte den nästa dag. En film att må bra av och att bli glad av. Där är en lökscen i filmen, som är helt obetalbar och den gör mig alltid på toppenhumör! :)

Den bygger på två sanna historier. Dels om Julia Child, som var en amerikansk amatörkock. Hon lärde USA laga mat och skrev en massa kokböcker och hade egna tv-program. Dels handlar den om Julie Powell, som också kommer från USA. Hon hade en livskris och bestämde sig för att laga alla recept i Julia´s franska kokbok under ett år och blogga om det. Filmen bygger på Julia´s bok från hennes tid i Frankrike och Julie´s bok om hennes bloggande.

Julia var en bra amatörkock och en drivande affärskvinna, men allra bäst var hon på att njuta av maten och livet. Julie lärde sig att njuta av maten och Tack vare Julia och bloggen fick hon ett annat liv. Klart att hon hade lite tur också, men det visar ändå att det går att förändra sitt liv, om man vill.

Jag är också bra på att njuta av livet och jag gillar att skriva, så jag blev inspirerad av den här filmen och tänkte att nu ska jag skippa min gamla, anonyma blogg och starta upp en ny, som ska handla om ALLT, som jag gillar! :)

Njuta, som Julia och blogga, som Julie!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar