måndag 26 juli 2010

Hembakat!

I fredags bakade jag Cupcakes till min väninna, som fyllde år. De blev riktigt snitsiga, om jag får säga det själv! :)



Sedan skulle jag baka Mandelkyssar med smörkräm smaksatt med punsch och här blev det inte riktigt lika lyckat, men smaken var det inget fel på.

Receptet är nästan exakt med Macaroner och det var ungefär så mina såg ut i ugnen också, innan de flöt ihop till en enda stor platta! ;)

Min väninna, som fyllde år och även fick några platta Mandelkyssar tycker att hemmagjorda kakor inte ska vara för perfekta, men lite snits vill man ju allt ha, även om det inte direkt påverkar smaken.



Mandelkyssar

4 st äggvitor (inte för stora ägg)
300 gr florsocker
200 gr skållad och malen mandel

Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda i övriga ingredienser. Klicka ut med hjälp av en tesked cirka 60 st små klickar på smort bakplåtspapper. Ugn 175 grader cirka 10 min.

Gör en god smörkräm smaksatt med punsch eller kaffe och lägg ihop kakorna med krämen mellan.

Jag tror att jag vet vad jag gjorde för fel, så jag ska göra ett nytt försök ikväll.

4 kommentarer:

  1. Oh så gott! Småkakor borde folk äta mer av. Varför inte äta flera små olika sorter ist för en vulgärt stor muffins som smakar samma nästan rakt igenom? :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker precis, som Du! :)

    SvaraRadera
  3. Allt var supergott! Vi njöt av både cupcakes och mandelkyssarna. Kan inte säga vilket som var godast! Tack snälla, söta Tina!!!! :-)))))

    SvaraRadera
  4. Ja, ibland är det inte utseende, som är avgörande! ;) Kul att du gillade det. Kram

    SvaraRadera