måndag 19 juli 2010

På jobbet har vi fruktlådor...

..och på sommaren, när vi inte är så många blir det väldigt mycket äpplen över och då får vi ta hem dem, om vi vill. Jag tog hem en del igår och nu har jag gjort 2 st äppelkakor, som jag ska ta med tillbaka till jobbet idag! :)

Först en, som inte ser speciellt vacker ut, men den var god och väldigt lättgjord. Blir bara en liten bit med till jobbet, för jag var tvungen att provsmaka.... ;)





Receptet står på baksidan av den här förpackningen. Tror att man kan använda vilket ströbröd, som helst! Jag hade även kardemumma och solroskärnor på äpplena.



Den andra kommer från tidningen Land. De hade en tävling i höstas om godaste Äppelkakan och då kom den här på 2:a plats. Den är också enkel att göra. Bara att röra ihop, inget vispande alls. Det ska vara lemoncurd i, men det hade inte jag hemma. Jag tog citronmarmelad istället och det går precis lika bra.



Bilden är tagen in i ugnen, om det skulle vara svårt att se! ;)

Citronäppelkaka med kokos

50 gr smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1½ dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl lemoncurd
2 ägg
3 äpplen
rivet skal av 1 citron
½ dl kokos

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form med löstagbar kant, som mäter 26 cm i diameter och strössla med kokos. Smält smöret, tillsätt mjölken och ställ åt sidan.
2. Blanda mjöl, socker, vaniljsocker och bakpulver i en bunke. Rör i smör- och mjölkblandningen, lemoncurd och sist äggen. Rör till en jämn smet. Häll smeten i formen.
3. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Stick ner klyftorna i smeten i ett tätt, fint mönster.
4. Blanda citronskal och kokos och strö över.
5. Grädda kakan i den nedre delen av ugnen i cirka 40 min. Känn med en provsticka att kakan är färdiggräddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar