torsdag 19 augusti 2010

Utflykt till Kalmar/Öland

I början av veckan var jag på miniutflykt till Kalmar och Öland. Har aldrig varit på Öland tidigare och inte inne i Kalmar heller. Hade faktiskt tur med vädret och det var bra, för Solliden i ösregn hade inte varit detsamma.

Började med en snabbtur genom Kalmar. Supermysig stad. Hit vill jag gärna åka igen, men nästa gång vill jag ha mer tid på mig.

Först en bild på Borgen i Kalmar.



Helt underbara små trähus fanns det överallt och här är några exempel.



Borgholms Slottsruin. Lägg märke till den lilla statyn framför. Himla massa sten överallt på Öland. Inte så konstigt att det kryllade av stenmurar och statyer vart man än vände blicken! :)



Solliden - Kungens lilla sommarstuga.... ;)



Attans att Kungen redan har en fru.....här hade jag gärna tillbringat mina somrar! ;)



Den underbara trädgården med både svenska och mer sydländska växter.





Önskebäck....eller bidrag till Vickans bröllop..



Kul staty



Ljuvlig blomma



Fika är ett måste, när man är på utflykt. Här våfflor med sylt och grädde i Kungens Kaffestuga.



Sedan fortsatte turen runt ön.

Kul detalj i ett fönster i en Fiskebod någonstans på den östra sidan.



Alvaret



Dagen avslutades med Middag....dock inte tillagad av Kungen! ;)

8 kommentarer:

  1. Men hallå där!! Man kan INTE åka till Öland utan att äta kroppkakor. Fy skäms på dig =(

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet, men vad gör man när sällskapet tvärvägrar!! Jag tar det nästa gång! :)

    SvaraRadera
  3. Byter sällskap? ;)

    SvaraRadera
  4. Känner du någon kroppkaksälskande Man? ;)

    SvaraRadera
  5. Jag känner många, men jag kan laga mina egna =)

    SvaraRadera
  6. Jag får ta fram kokboken...eller ta mig en ny tripp till Öland på semestern... :D

    SvaraRadera
  7. ´Min sambo ÄLSKAR kroppkakor så visst finns dom :) känner MÅNGA *s*

    dom där jättesmå husen i Kalmar mitt emot badstranden (mot öland) det heter Kattrumpan ;)
    Har bott i kalmar i 6år och det är typ som mitt andra hem.... fina bilder.. och man längtar nästan hem fast jag bara bor en timme ifrån *s*

    SvaraRadera
  8. Ja, Kalmar är en mysig stad! Kattrumpan - kul namn! :)

    Nu har jag kollat i kokboken och vanlig kroppkakor låter godare, än öländska. Ska prova att göra en dag.

    SvaraRadera