onsdag 1 september 2010

Att skriva en kokbok....

...drömmer många om att göra, så även Jag. I måndags stod det klart för mig, varför jag aldrig kommer att kunna göra det. Jag lagar helt enkelt inte mat efter recept, utan mer på känsla. Ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra.

En gång för en himla massa år sedan gick jag på Lanthushållsskola och där lärde vi oss grunden till att baka och laga mat, men det allra viktigaste, som jag lärde mig var att våga prova. Inte tänka traditionellt, utan att mer gå på känslan.

Jag öppnar oftast kylskåpet och fixar till något av vad, som finns där. Vilket i 99% oftast är väldigt lite! ;) Jag älskar kokböcker och prenumererar på en massa mattidningar, men de är oftast bara till inspiration.

Fanns ett program på Tv, som hette något i stil med "Visa mig ditt kylskåp" och där hade jag varit den perfekta programledaren!

I måndags fick jag lust att göra något med lammfärs, fetaost, färsk pasta och tomater. Lammfärsen var för dyr, så det blev kalvfärs istället. Fetaost passade inte till kalv, så det blev kapris. Min favoritpasta med citron var slut, blev fullkorn. Man kan byta ut det mesta, men just kalvfärs var inget bra alternativ. Så svårt att få någon smak på den. Den passar nog bäst till att göra kalvfärsbiffar med, men till slut fick jag till det med en halv flaska vin! ;)



Kalvfärs, kapris, havregrädde, rött vin, kalvfond, salt och peppar och en burk creme fraiche. Färsk fullkornspasta och tomater. Lite grönt på toppen.

Blev ett helt annat slutresultat, än vad jag hade tänkt mig, men helt klart godkänt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar