tisdag 28 september 2010

Helgen

I vanliga fall tittar jag aldrig på TV (har ingen!), men nu när jag tillbringar mycket tid hemma hos min Pappa blir det en hel del och ibland är TV bra. I fredags tittade vi på "Trädgårdsfredag" och där fick vi inspiration till söndagsmiddagen, som Pappa och jag lagade tillsammans.

I lördags var jag på Bondens Marknad och och köpte rödbetor, polkarödbetor, gula morötter, rotselleri och Aromaäpplen.



Smörstekta kantareller, knaperstekt sidfläsk, polkarödbetor, gula och vanliga morötter, rotselleripuré och tunna skivor av Aromaäpple. Enkelt, fräscht och supergott. Rött vin till.

Rotselleripurén ska jag göra fler gånger. Koka upp valfri mängd i bitar. Häll av vattnet. Spara ev lite. Tillsätt en stor klick smör och lite av kokvattnet eller mjölk och kör med stavmixern. Krydda. Klart.

Till kaffet blev det Plommonkaka med Kesella Vanilj blandat med vispad grädde.



På lördagskvällen var jag på GalleriNatt tillsammans med M. Trevligt. Vi kom aldrig längre, än till första kvarteret, men vi såg mycket kul och fick nya idéer, träffade bekanta och drack en himla massa vin! :D

På söndagen var Pappa och jag i kyrkan. Det var länge sedan jag var där. Tur att man får ett program, så att man vet när man ska eller inte ska resa sig upp! ;) Församlingen tände ljus för Mamma och det var så fint, men min näsduk var alldeles för liten......

3 kommentarer:

  1. Mmmm så goda smaker ni hade på era tallrikar! Så härligt att du och din pappa kan träffas och laga mat tillsammans, sånt är guld värt!

    Bra tips på rotfrukterna med honung över, låter smarrigt!

    SvaraRadera
  2. Kul när man lagar mat med pappa ;) det verkar som du har en fint helgen!! kaka ser riktigt gott ut ;d

    SvaraRadera
  3. Alltid kul med nya rutiner, framförallt oväntade. Vilket man nog kan säga att Matlagning med en Pappa 80+ är! :D

    SvaraRadera