lördag 11 september 2010

Just nu...

...ligger jag lågt med bloggandet. Annat, som upptar mina tankar.

Idag var jag dock tvungen att göra något åt mina äpplen, som kommer från mina föräldrars sommarstuga. Sommaräpplen, som är perfekta att göra mos av. Jag gör världens enklaste mos, som INGEN kan misslyckas med! :)



Ta en lagom kastrull och häll i vatten. Ungefär 1 cm i botten. Dela äpplena i 4 bitar och lägg i. Man behöver inte ta bort NÅGOT, utan bara i med allt!! Koka upp det, så att äpplena blir mjuka. Det går kvickt, passa noga. Passeras genom en sil. Tillsätt valfri mängd socker och koka upp det igen. Klart!

Häll på en en ren burk och förvara i kylen eller frys det. Gott att tillsätta kanel, ingefära eller kardemumma.

Det bästa av allt till sist. Ta grekisk yoghurt och blanda ev med lite vispgrädde och lägg på en stor klick varmt äppelmos. Kanel på toppen. Mmmmmm! Det är Lycka det, i varje fall för mig.....just nu! :D

2 kommentarer:

  1. Vilken smidigt enkel äpplemos, kan tänka att det blir gottigt med ingefära i.

    I mitt glas hamnade lite Sour Apfel och en stor isbit, syrligt och gott till salta nötter.

    SvaraRadera
  2. Enkelt, snabbt och gott! ..och gott lät det i ditt glas med! :)

    SvaraRadera