söndag 31 oktober 2010

Dubbelt upp med Äpple!

Jag har funderat hela månaden och provat en del annat, men faktum kvarstår. Höst för mig är Äpplen och Kastanjer. De sistnämnda är ju lite svårsmälta, men med äpplen kan man göra hur mycket gott, som helst! :)

Mitt höstbidrag till Månadens Sötsak denna gången blir en Pannacotta med smak av vanilj och kanel med äppelgelétäcke. Ursprungsreceptet kommer från DanSukker, men jag har ändrat lite. Till det kan man om man orkar ha ett litet glas med hemgjort Äppelmos. Vi orkade inte, men de hembakade Knäckflarnen var goda att ha till. Pannacottan var mums, men den ska vara riktigt kall!



HÖSTPANNACOTTA

Koka upp 3 dl grädde (jag tog Oatly) med ½ dl gelésocker multi, 2 kanelstänger och ½ vaniljstång. Låt det koka 30 sekunder. Häll upp i 4 små glas. Ställ i kylen.

Koka upp 1½ dl äppeljuice (jag tog Kiviks äppelmust) med 3/4 dl gelésocker multi. Låt det svalna och häll det över pannacottan, som ska ha stelnat. Garnera med en äppelklyfta.

Till detta gjorde jag äppelmos av röda och gröna höstäpplen, som jag fick av min snälla kollega B. :) Behövde knappt ha något socker i alls. Blev en väldigt fin, röd färg. Sist men inte minst Knäckflarn. Ljuvliga! Recept på dem kommer en annan gång. Ska nämligen göra något annat gott av dem också.

4 kommentarer:

  1. Whisky i glaset, jajamen så klart! Vad annars?
    /Håkan

    SvaraRadera
  2. Håkan - ÄppelMust kanske.... ;)

    SvaraRadera
  3. Det låter jättegott. Pannacotta är ju supersmarrigt.

    SvaraRadera
  4. Erika - Den var så enkel att göra och inte fet heller. Gott med den friska gelén! :)

    SvaraRadera