lördag 30 oktober 2010

Guds Gåva till Kvinnan

Brukar Männen säga att de är, men jag tycker nog att det är Matberedaren, som är det! ;)

I varje fall idag, när jag gjorde degen till min kräftpaj. Kvickt, enkelt och framförallt inget kladd. Jag har nästan glömt bort hur det var innan min matberedare och jag fann varandra. När man stod där och kletade med fingrarna och hade deg överallt.

Testa den här pajen, när ni är sugna på något gott och som är enkelt att göra. En god sallad till och ett glas vin eller två. Perfekt en lördagskväll tillsammans med Mannen....eller Matberedaren.... ;)



KRÄFTSTJÄRTSPAJ

Pajdeg
3 dl vetemjöl (jag tog dinkelmjöl)
125 gr margarin/smör
2 msk vatten

Fyllning
1 burk kräftstjärtar (lyxigare - ta 2 burkar)
1 dl mjölk
1½ dl grädde
½ dl kräftspad
3 ägg
finklippt dill
cayennepeppar/paprika
svartpeppar
lite salt
1 påse riven stark ost

Gör pajdegen i matberedaren (eller låt Mannen fixa till den). Låt den vila en kort stund i kylen. Tryck ut den i en pajform. Gaffla och förgrädda ca 10 min i 225 grader.

Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, kräftspad, kryddor och dill. Fördela kräftstjärtarna i pajskalet. Strö över osten och häll på blandningen. Grädda ca 30-40 minuter i 175 grader.

4 kommentarer:

  1. En man som hanterar matberedare tycker jag funkar bäst. För mig. :)

    SvaraRadera
  2. Helene - absolut det bästa alternativet! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, en man med en matberedare som han fixar till något gott med är väl det ultimata...:)
    /Anki

    SvaraRadera
  4. Anki - Fast männen själva brukar nog tycka att De är gåvan... ;)

    SvaraRadera