måndag 18 oktober 2010

HöstBröd



Det här brödet är ett mellanting mellan bröd och kaka. Man kan äta det, som det är till en kopp te eller så kan man ha någon god marmelad/sylt på. Ex plommonsylt! :)

Lätt att variera, bara att stoppa i vad man är sugen på. I originalreceptet är det äpple, valnötter och kryddnejlikor, men jag har äpple, russin, solroskärnor och kardemumma.

HÖSTBRÖD

4 dl 3% filmjölk eller yoghurt
1 dl mörk brödsirap
4 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
½ msk bikarbonat
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald pomerans
1 tsk salt
1 tsk mald kardemumma
2 normalstora, skalade och tärnade äpplen
1 dl russin
½ - 1 dl solroskärnor

* Sätt ugnen på 175 grader
* Blanda filmjölk och sirap
* Blanda övriga ingredienser och rör ner i filmjölken. Blir en lös smet.
* Smörj en avlång form, ca 2 liter. Fördela smeten i formen.
* Grädda nertill i ugnen i ca 1 tim och 15 min. Täck med folie mot slutet av gräddningen.

10 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut. Jag gillar den här typen av bröd som bara är att röra ihop och så in i ugnen, bra när man inte har så mycket tid att stå och knåda.

    SvaraRadera
  2. Det är gott, men allra godast första dagen. Lätt att variera. Jag ska prova andra mjölsorter nästa gång och ta en ljusare sirap.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag försöker ha kontakt ofta med min mamma, dock blir det mest mejl..

    Och tack för tipset om kvarg! Ska kolla runt i mataffärerna här, måste bara ta reda på vad tusan 'kvarg' heter på holländska (eller franska)

    SvaraRadera
  4. Ett bröd som ska ätas direkt, eller? Är rågmjöl och rågsikt samma sak, förresten? Kram!

    SvaraRadera
  5. Mina - Mejl är inte dumt. Superbra sätt att hålla kontakt på. Lycka till med kvargjakten! :)

    Lennart - Man behöver inte äta det direkt, men det är godast då! :) Nej, rågsikt och rågmjöl är inte samma sak. Kram

    SvaraRadera
  6. Ser väldigt gott ut det här. Känner mig väldigt bröd & varm soppa-ig så här års och dras till brödbak, så ska lägga det här på minnet!

    SvaraRadera
  7. Gör det med äpple, valnötter och kryddnejlika. Gott till julen. Visst är det härligt med soppa och bröd - en av höstens bästa sidor! :)

    SvaraRadera
  8. Låter riktigt spännande! kan man använde bara vanligt vetemjöl?

    SvaraRadera
  9. låter som ett himla gott bröd det här, fint att man kan ha det som kaka också. det gillar vi ;)

    men om man är ledig hela tiden för att hinna baka och äta massa kakor så borde man ju kanske hinna med att röra lite på sig emellanåt också, eller så bjuder man in alla man känner på bullkalas varje dag. då får man nog massa nya kompisar också, haha!

    SvaraRadera
  10. Sana - Prova vet jag. Man kan byta ut det mesta eller prova brödet, som jag gjorde idag. Ännu godare. :)

    Pernilla - Brödet idag är ännu bättre, som kaka. Bullkalas varje dag! JAAAA!! ;D

    SvaraRadera