torsdag 14 oktober 2010

Igår och idag

Igår var det ett alldeles underbart väder och jag kunde inte riktigt bestämma mig för om jag skulle gå till golfbanan eller om jag skulle bli hemma och koka sylt av de röda och vita vinbären, som jag hittade i mina föräldrars frys. Funderade även på att göra Cake balls, som "gåbortpresent" till kvällens middag.





Vilket tror ni att jag gjorde? ;)

Idag funderar jag över Månadens sötsak, som är Höst. Oftast tänker jag på äppelpaj, när jag tänker på höst, men det kan faktiskt vara plommon också och just nu kokar jag plommonsylt och det doftar härligt i hela lägenheten. :) Får se om jag kan komma på något gott imorgon med plommon.

Sylten är klar...och jag har precis provsmakat den tillsammans med kall, naturell yoghurt. Mums! :)

6 kommentarer:

  1. Yummie..... cake ballsen var underbart ljuvliga, både att äta och att titta på.....:-))
    Kram, S

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra cake balls. Tänker också på äppelpaj när jag tänker på höst.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Åh här var en massa läckerheter :) Kul att du sa hej så att jag hittade hit!

    Jag svarar här också:

    Agar agar har samma funktion som gelatin, men fungerar aningen annorlunda. Man måste inte tvunget koka/blöta ner det så som man gör med gelatin vill jag minnas, men man kan göra så. Det varierar troligitvis också bland märken men det står på förpckningen. Där står också hur mycket du behöver för att byta ut gelatin, om du har ett recept med gelatin du vill göra.

    Det kan vara värt att testlaga lite dock - innan du/hon/han bjuder in till Nobelmiddag eller liknande :) - eftersom resultatet kan skilja sig lite från det resultat gelatin ger i samma recept. Agar kan bli lite stelare, men jag kan inte påstå att jag haft några problem generellt.

    Ett annat gelatinfritt tips är syltsocker, som jag själv dock inte hunnit experimentera med så mycket än. Hoppas det hjälper!

    SvaraRadera
  4. Plommonsylt är så gott, speciellt på en ljus macka.

    Sv: Ja skulle du hamna i nöd så är du välkommen, det är bara att höra av sej innan:)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Erika - Tack! :) Det får nog bli något med äpple trots allt. Plommonsylten blir bäst tillsammans med yoghurten.

    Cecilia - Tackar för tipsen. Ska berätta för kollegan och kanske testar jag själv också! :)

    Hå och An - Den får stanna på mackan..sylten. Gjorde en kaka, som förvisso blev god, men...ingen höstkänning direkt! :)

    SvaraRadera