söndag 24 oktober 2010

MatMässa, Äppelbröd och Muffins

MatMässa igår. Trevligt, men det hade varit ännu trevligare, om jag hade haft sällskap med mig och om jag inte skulle ha jobbat efteråt. Poängen med den här mässan är ju att man ska provsmaka. Inte bara mat, utan också dryck och det var omöjligt med tanke på jobbet. Nästa år ska jag ha sällskap med och inte jobba efteråt.

Där var en massa gott och jag både smakade och köpte med en del hem, men största behållningen var alla recept och idag har jag gjort ett Äppelbröd från den lilla receptboken från Kiviks musteri. Enkelt och gott. Ännu godare, än Höstbrödet. Passar perfekt till en kopp te. Gott med smör på, men nästan lika gott utan.



ÄPPELBRÖD

2 dl havregryn
5 dl vetemjöl, rågmjöl eller dinkelmjöl (jag tog dinkel)
1 dl linfrö
1 dl solrosfrön (jag tog kärnor)
2 tsk bikarbonat
1-2 tärnat äpple (jag tog 1½)
1 kryddmått salt
4 dl filmjölk/yoghurt
3 msk honung

Blanda samman, lägg i smord form och baka i ugn på 175 grader i ca 30 minuter.

Otroligt gott och saftigt. Hade med mig på jobbet och det försvann i ett nafs.



Det gjorde även mina Citronmuffins med lemoncurdgömma och kaffefrosting. Den frostingen är ljuvlig! :D

8 kommentarer:

  1. Ooh, det brödet verkar ljuvligt gott - älskar äpple :)

    SvaraRadera
  2. Äppelbrödet ser riktigt gott ut, det kanske jag testar framöver.

    SvaraRadera
  3. Visst var det en bra mässa, fast jag förstår att du hellre gått en dag när du var ledig dagen efter... det fanns ju en del att smaka på i glaset:)

    SvaraRadera
  4. Filippa - Nästan, som en kaka. Alltid gott med äpple! :)

    Erika - Testa. Otroligt enkelt att göra.

    Hå och An - Jag var där innan jobbet. Skulle jobba på kvällen. Visst var hela poängen att man skulle provsmaka! :)

    SvaraRadera
  5. Spännande med äpple i. Jag brukar göra bikarbonatbröd ibland, men har aldrig testat med äpple...ännu iaf :-)

    SvaraRadera
  6. Maria - Blir himla gott med äpple i. Nästan, som kaka! :)

    SvaraRadera
  7. sv: tack så mycket, det var roligt att höra... eller läsa snarare :)

    matmässor är alltid trevligt, fast jag är lite kass på att tränga mig fram bland folk och smaka på saker, ska nog öva på det lite mer...

    det låter som ett gott bröd! förutom att jag av någon konstig anledning inte är så förtjust i äpple i kakor, men man kanske kan byta ut det mot päron? tror du det skulle funka? nu har jag i alla fall köpt hem ingredienser så jag ska baka bröd imorgon, har sagt hur länge som helst att jag ska bli bättre på att baka eget bröd så nu ska jag minsann ta mig i kragen :)

    SvaraRadera
  8. Pernilla - Det går säkert jättebra att byta ut mot päron istället. Linfröna gör att man tror att det är en nötkaka! Händer märkliga saker i ugnen! ;)

    SvaraRadera