måndag 11 oktober 2010

Mazarinkaka



Vispa 200 gr smör med 3 dl socker poröst. Blanda i 2 ägg, ett i sänder. Mal 25 st mandlar och 5 st bittermandlar och blanda med 1 msk vaniljsocker. Blanda ner det i äggsmeten. Tillsätt några droppar grön karamellfärg. Tillsätt 2 dl ljummen mjölk. Blanda 175 gr mjöl med 1 tsk bakpulver och blanda ner i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form. Ugn 180 grader i cirka 1 timme. Nedre delen av ugnen. Täck med folie, om kakan blir för mörk.

Tips!
* Lätt att smeten skär sig, när man blandar i mjölken, men den blir bra igen, när man blandar i mjölet. :)
* Pudra ovansidan med florsocker.

En tung och mäktig kaka, men väldigt god! :)

6 kommentarer:

  1. jag funderar på att någon gång lära mig att tycka om mazariner och mazarinkakor, men det får nog faktiskt vänta lite till, jag tror det är bittermandeln jag är lite kinkig med :/

    ja, du har nog rätt i det där med killar och fotboll. jag kan ju förstå att man vill titta när det är vm och em och sådär, men att sitta och titta på två engelska lag där man inte ens hejar på nåt av dem. vad är grejen med det? det kommer jag nog aldrig att förstå...

    SvaraRadera
  2. Erika - Det är den också. Tyckte mina kollegor också! :)

    Pernilla - Man kan prova utan bittermandlar och bara ta mandelmassa ex.

    SvaraRadera
  3. Så god den ser ut då...... kanske ska ta med en bit im om min efterrätt (som oxo är ett nytt experiment) misslyckas....?? :-))

    SvaraRadera
  4. S - ..men det behövde vi ju inte. Efterrätten var super!! :) Kram

    SvaraRadera