söndag 28 november 2010

Ibland får jag för mig saker, som ex.....

..det här med matlagning. Jag får för mig att jag inte kan, men det är ju helt fel. Det är bara att plocka fram "Vår Kokbok" och sätta igång!

Har fått för mig att jag är bättre på att baka, men det är fel eller rättare sagt jag kan både ock! :)

Nu ska jag friska upp mitt minne och sätta igång att laga mat ur "Vår Kokbok". Jag startade idag med Biff med lök. Bjöd hem min Pappa på en riktig söndagsmiddag med glögg före och hemgjord Rumtopf med gräddklick till efterrätt. Gott vin från Sydafrika till.



Började med löken, som jag skar i tunna skivor och stekte glansiga i smör. Hällde på lite vatten och salt och sedan fick de puttra på låg värme tills de var mjuka.



Sedan var det köttets tur och jag är dålig på vilket kött man använder till vad, men jag tog rostbiff och det gick hur bra, som helst. Smör att steka i och rejält med salt och vitpeppar på.



Därefter gjorde jag sky. Hällde i vatten, lite extra salt och soya för färgens skull. Ett snabbt uppkok. I med köttet och löken och simsalabim, så var det klart! Kokt potatis till. Tomat och grönsallad.

Inte svårt alls visade det sig. Smakade precis, som när Mamma gjorde det enligt Pappa. Bästa betyget med andra ord! :) Bilden är ingen höjdare....jag VET, men det smakade gott och poängen är att jag har fått bekräftat för mig själv att jag faktiskt även KAN laga mat!

2 kommentarer:

  1. Hade också velat varit där och smakat.
    kram/Fanny

    SvaraRadera
  2. Fanny - Du får komma ner en helg och äta söndagsmiddag med oss! :D Kram

    SvaraRadera