onsdag 3 november 2010

Kakor i massor

Idag har jag haft besök av min brorsdotter F och vi roat oss kungligt. Vi har bakat! :D Fast vi hann ju inte med allt, som vi hade tänkt oss. Tror att vi pratade för mycket! :)

Först bakade vi de ljuvligaste småkakor man kan tänka sig.
Kanelhavrekakor



3 dl havregryn
1½ dl vetemjöl
1½ dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
150 gr smör

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner smöret. Gör det för hand. Rulla små kulor och platta till med handen. Ugn 175 grader. Mitt i ugnen cirka 15 min. Om man vill kan man smälta lite choklad och ringla över.

Sedan blev det Citronmazariner med chokladglasyr





Recept, som nedan. Dock utan bittermandel. Istället tillsatte vi citronessens och lite gul karamellfärg. Glasyren är gjord på mörk och vit blockchoklad med tanke på F´s nötallergi.

Vanliga Mazariner med plommonglasyr



Deg (gör dubbel sats, så slipper man hålla på med ½ mått)
3 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
100 gr smör
knappt ½ dl socker
½ ägg

Kör allt i matberedaren och låt degen vila en timme i kylen. Tryck ut i folieformar.

Fyllning
50 gr smör
150 gr mandelmassa
2 rivna bittermandlar
2 ägg
3 msk vetemjöl
½ tsk bakpulver

Ta elvispen till hjälp och vispa ihop till en slät massa. Ta i äggen sist. Häll fyllningen i formarna. Ungefär 2/3. Ugn 200 grader. Nedre delen i cirka 15 min.

Låt svalna. Blanda 2 dl florsocker med någon form av vätska och karamellfärg. Jag blandade med Plommonsylt. Bred på. Förvaras svalt.

Receptet kommer från "Sju sorters kakor"

Sist blev det fika och då fick vi sällskap av I och min Pappa. God cappuccino och provsmakning av alla kakorna!



Jag gjorde Höstpannacottan igen och denna gång tillsatte jag lite gul färg till äppelgelén och då blev det mycket finare! Större kontraster! :)

2 kommentarer:

  1. Kanelhavrekakor, det är något för mig. :-)
    Jag älskar kanel.
    Mycket gosaker här idag. :-)

    SvaraRadera
  2. Erika - recept kommer imorgon! Idag har vi gjort ännu mer.... :)

    SvaraRadera