måndag 20 december 2010

Ett underbart misstag

I helgen har jag bakat Fruktkaka. Kollade på en massa recept och upptäckte när jag väl skulle baka att jag hade tagit fel på fikon och katrinplommon, men det gjorde absolut ingenting! Tvärtom tror jag! :)



Ni får originalreceptet nedan med (mina ändringar inom)

FRUKTKAKA

300 gr russin (200 gr + 100 gr dadlar)
200 gr torkade fikon (katrinplommon)
200 gr torkade aprikoser
1,5 dl konjak
250 gr smör
1,5 dl farinsocker
100 gr mandel
100 gr hasselnötter
(jag tog bara skållad mandeln)
4 ägg
3,75 dl vetemjöl

1. Skär frukterna i bitar och blanda med konjak. Låt stå över natten.
2. Smörj och bröa en avlång form, ca 2 liter. Sätt ugnen på 175 grader.
3. Rör smör och farinsocker pösigt.
4. Rör ner äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan.
5. Tillsätt hälften av mjölet och hälften av fruktblandningen.
6. Hacka mandel och hasselnötter grovt. Blanda med resten av mjölet.
7. Blanda ner det tillsammans med resterande frukt. Blanda allt väl.
8. Klicka ner i formen och grädda i nedre delen av ugnen i
ca 1 timme. Täck med folie mot slutet.
9. Låt kallna. Servera fruktkakan i tunna skivor.



Blir en tung och saftig kaka. Den var underbar till en kopp kaffe igår, när Pappa och jag tände det fjärde Adventsljuset. Det blev dock inga snygga skivor, när den var nygräddad, men smaken.....mmmmmm!! :D



Förvara den i kylen. Gick lätt att skära en tunn skiva idag. Den här kakan ska jag göra igen och den blir bara godare och godare, ju äldre den blir.....men frågan är om den räcker så länge.... ;)

4 kommentarer:

  1. Mums... jag gillar fruktkaka. Kul att "misstaget" blev lyckat. :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, du måste prova denna. Man kan aldrig få för mycket av fruktkakor! ;)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar inte ens fruktkaka men den här låter jättegod. Ska testa om jag hinner. Mycke´nu. :)

    SvaraRadera
  4. Det är skillnad på fruktkaka med torkad frukt och mandel jämfört med en massa sukat och coctailbär. Testa den här, men du kan göra det efter jul. Går lika bra! :)

    SvaraRadera