söndag 19 december 2010

Husmor in action

Jag får snart döpa om min blogg till Söndagsbloggen, om det ska fortsätta på det här viset! ;)

Idag har jag och "Vår Kokbok" haft en ny träff. Jag har lagat lutfisk för första gången i mitt liv och kanske sista också med tanke på hur det luktar i min lägenhet! Inte speciellt svårt, för den skötte sig själv i ugnen, men vilket jobb det var innan!! Trots att jag köpte den färdiglutad och allt, så skulle eländet ändå ligga i vattenbad över natten och vattnet skulle bytas en 2 - 3 ggr, för att få bort all lutsmak och för att den skulle bli fastare. Dyr är den också, speciellt med tanke på hur mycket, som försvann vid tillagningen.



Jag kan äta en portion lutfisk en gång om året, möjligtvis två, men that´s it! Egentligen smakar den absolut ingenting - den bara luktar, trots alla vattenbad! Hade det inte varit för det smälta smöret, saltet, vitpepparn, den vita såsen och kryddpepparn, så hade den verkligen inte smakat något alls!

....och JA, jag vet i Skåne äter man den med senapssås, men min Pappa är inte härifrån och tur är det, för senapssåsen tillför inget i smakväg. Den enda smak man känner då....är just..senap! ;)

Lutfisk är lätt mat och efteråt kan man med gott samvete frossa i Ris á la Malta med dansk körsbärssås! Vanlijsocker i grädden och hackad mandel i gröten gör att den nog mer blir en dansk variant, men god är den och det är huvudsaken! :D



Sedan var det dags att "Sjunga in julen" i kyrkan. Folk satt nästan i knät på varandra och alla sjöng! Först sjöng prällen en truddelutt och efter det behövde ingen skämmas för sin eventuella brist på talang...det var bara lalla med.... ;))

Därefter kaffe och Fruktkaka. Fullproppad med godsaker. Återkommer med den i nästa inlägg, som med lite tur blir före nästa söndag! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar