onsdag 22 december 2010

M, som i Mandelmassa

Idag har jag gjort mitt paradnummer - Fikonrullar. Superenkla och jag har dessutom varit ordentlig, som omväxling och använt mått. Allt för Er! ;)

250 gr torkade fikon
½ dl konjak
1 kg mandelmassa

Ta bort den lilla stjälken på fikonen. Lägg dem i matberedaren och kör till önskad konsistens. Häll i konjak. Kör en kort stund till. Blanda i mandelmassan och kör tills allt har blandat sig. Ta först 0,5 kg mandelmassa och hälften av fikonmassan och sedan en gång till, såvida ni inte har en megastor matberedare.

Rulla rullar av valfri storlek. Jag fick 6 st. Lägg i kylen. Smält valfri choklad (jag hade mörk) och pensla på. In i kylen mellan varven. Dekorera med mandel, nötter eller valfritt strössel.

Förvaras i kyl. Uppskattade presenter!







2 kommentarer:

  1. Dessa känns igen minsann. Ankis fars paradgodis tillsammans med mozartrullar, gott gott!

    Hoppas du får en bra jul!
    Kram från Ystad

    SvaraRadera
  2. Allt med sprit i är gott...nästan i varje fall!! ;)

    Tänkt att jag ska till Ystad, men jag undrar allt om jag kommer dit...

    Ha en bra Jul ni med! :)
    Kram

    SvaraRadera