söndag 30 januari 2011

Från nyårsafton till en vanlig söndag

Ljuvliga matminnen brukar vara bäst att låta förbli minnen. Oftast är det inte bara smaken, utan det brukar också vara själva platsen och sällskapet, som gjorde att det blev Matminnet med stort M!

Mitt bidrag till Månadens Sötsak denna månaden är just ett sådant Minne, men jag blev faktiskt positivt överraskad. Inte dumt alls! För säkerhets skull gjorde jag en annan variant med fruktsallad också, men det hade jag inte behövt! :)



Jag måste tillägga att min variant är en förenklad variant - jag ville mest prova att göra den igen, för att se om den fortfarande var så god, som jag tyckte då. Vi fick den varje Nyårsafton hos mina föräldrars vänner och då var den alltid på ett fat och snyggt garnerad med vispad grädde och riven choklad, men principen är ju densamma antingen man gör den på fat eller i glas! :)

Den har ett lustigt namn, efterrätten alltså...Mullvadsgömma och man får väl hoppas att det syftar på att Mullvaden har sitt bo under jorden och inte att katrinplommonen liknar något annat, som Mullvaden kanske också vill gömma... ;-)

Man tar skållad, hackad Mandel och blandar med bitar av Katrinplommon. Lägg det på ett fat eller i ett glas.



Sedan gör man en Citronfromage. Hemgjord eller mix är en smaksak, men jag använder alltid mixen. Häll fromagen ovanpå katrinplommonen/mandeln och se till att fromagen täcker och döljer. Forma fromagen, som en liten kulle, om du gör efterrätten på ett fat. Vispa Grädde och klicka eller spritsa på. Garnera med riven choklad eller strössel.



Jag har och har alltid haft en passion för Citronfromage och jag tror att det var just den här efterrätten, som gjorde att jag fick den! :D

12 kommentarer:

  1. Haha, jag gillade skämtet! ;)
    mullvadsgömmor... hmm...

    såg gott ut dock!

    kram/Fanny

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande. Vilket lustigt namn... men då kommer man ju ihåg den. :-)

    SvaraRadera
  3. Visst är det ett kul namn... ;))

    Svårt att ta en snygg bild, när allt har nästan samma färg, men det är gott och det måste ju trots allt vara huvudsaken! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig dessert och med gulligt namn. Min svärmor brukar baka kakor som hon kallar för ekorrgömmor, ja som då gömmer nötter under kola och choklad.

    SvaraRadera
  5. Ekorrgömmor låter också gott! :)

    SvaraRadera
  6. låter faktiskt gott!!måste testa detta!!

    SvaraRadera
  7. Gör det. Väldigt enkel att göra och det går snabbt! :)

    SvaraRadera
  8. Åh, den desserten väcker minnen även här ;). Min syster brukade göra den för många år sedan, fast det var med vaniljfromage tror jag. Gott var det i alla fall så jag får nog göra som dig, testa som det smakar så gott som jag minns.

    SvaraRadera
  9. Jag tror inte att du blir besviken! Katrinplommon, mandel, god fromage och grädde...kan knappast bli annat än gott! :D

    SvaraRadera
  10. naaaw, mullvadsgömmor. det låter ju hur gulligt som helst :)

    tack för tapastipsen! nu gäller det ju bara att bestämma sig för vad jag ska göra, men det ska nog lösa sig. ska gå och kika runt lite i saluhallen imorgon efter jobbet tror jag så får man nog många tips!

    SvaraRadera
  11. Man kan ju undra hur namnet har uppstått... ;)

    Saluhallen är ett toppenställe för inspiration.
    Ha en trevlig Tapaskväll! :)

    SvaraRadera