torsdag 20 januari 2011

Jag är förälskad!

I mitt nya, gröna, lilla Fat! :)

..och det är minsann inte bara mat, som passar bra på det, utan också kakor! Idag har jag testat ett recept ur min julklappsbok "Muffins & Cupcakes" och det var en fullträff! Var hemma hos en väninna idag och då blev de här kakorna en perfekt present! Fast jag var ju tvungen att provsmaka en bit innan - man måste ju veta vad det är man skriver om! ;)






JAFFA CUPCAKES

2 3/4 dl mjöl
1 ½ tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 ½ dl socker
2 ägg, lätt uppvispade
1 3/4 dl mjölk
125 gr smält smör
1 tsk finrivet apelsinskal

* Värm ugnen till 175 grader och placera 12 normalstora pappersformar i en muffinsplåt.
* Sikta mjöl, bakpulver, kakao i en bunke och tillsätt socker. Tillsätt även äggvisp, mjölk, smält smör och apelsinskal och vispa kraftigt tills allt är väl blandat och smeten är slät och fin.
* Fördela smeten i formarna och grädda kakorna i 18-20 minuter. Prova med en sticka att de är färdiga i mitten. Låt dem sedan kallna.

APELSINSMÖRKRÄM

100 gr mjukt smör
1 ½ dl florsocker
150 gr cream cheese
2 tsk rivet apelsinskal
2 tsk pressad apelsinsaft

Vispa allt till en slät kräm och spritsa ut på kakorna. Garnera med chokladströssel.

6 kommentarer:

  1. Apelsin är så gott i kakor!

    SvaraRadera
  2. .och här blev det dubbelt upp. Både i kakan och i glasyren! :)

    SvaraRadera
  3. Åh, det låter underbart gott. Hoppas att du får en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Så klart man måste provsmaka så man vet vad det är man ger bort...

    Hoppas du får en bra helg,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera
  5. Erika - Speciellt smörkrämen blev god och inte så söt! :)

    An och Hå - Fast jag smakade faktiskt efteråt... ;)

    Ha en skön helg ni med...solen ska ju titta fram! :D

    SvaraRadera
  6. Mums!! Så gott.. Apelsin och choklad passar utmärkt!

    SvaraRadera