torsdag 17 februari 2011

Det blir inte alltid, som man har tänkt sig!

Ibland blir slutresultatet något annat, än vad man hade tänkt sig från början och det behöver inte betyda att det första alternativet blev dåligt, utan mer för att man under tiden kommer på bättre alternativ!

Igår skulle jag se, om jag kunde få till en ny touch på en klassisk Tigerkaka och det var inga problem. Det blev inte alls illa, men frågan är om det blev bättre/godare?



Jag tog ett klassiskt recept ur Sju sorters kakor (2005) med kakao och vaniljsocker. Bytte ut kakaon mot Marabous mjölkchoklad med mango (100 gr) och vaniljsockret mot rivet citronskal (½) och lite essens (½ tsk). I det klassiska har man 2/3 ljus smet och 1/3 mörk smet och jag gjorde tvärtom här.

Smakade en skiva, tog några bilder och kände..Jaha! Sedan tog jag resten av kakan och stoppade ner den i matberedaren tillsammans med lite cream cheese och en överbliven passionssmörkräm och gjorde Cake Balls istället och de blev hur goda, som helst med en intressant brytning av choklad, passion, mango och citron! :D

5 kommentarer:

  1. Hihi, igar hade jag en riktig usel kvall i koket, men lyckades anda radda allting. Det ar bra att vara kvicktankt och kunna tanka om. :)

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan inte vara på topp alltid! ;)

    SvaraRadera
  3. jag gjorde tigerkaka med marabou premium lemon & ginger i chokladsmeten en gång, det var huuuuur gott som helst. testa det vetja :)

    kokostoppar på spisen? det låter spännande? det får du lägga ut recept på nångång!

    SvaraRadera
  4. Gott med passionsfrukt och mango till choklad! Det mesta funkar med choklad har jag kommit fram till, utom äpple kanske, men jag har förvisso inte provat så vet vet =)

    SvaraRadera
  5. Pernilla - Det kan jag tänka mig att det blev gott! :) Jag ska göra Kokostopparna en dag...all smet i kastrullen, men sedan ska de förstås in i ugnen!

    Cecilia - Det har du rätt i..sällan man ser recept med äpple och choklad. Det kanske skulle kunna vara något för temat "Nygammalt". :)

    SvaraRadera