onsdag 16 februari 2011

Jag funderar och funderar...

..på månadens tema hos Söta saker. Nygammalt för mig är ett gammalt recept med en ny touch och helst ska det ju vara gott också.

Idag är jag ledig och har tillbringat morgonen i sängen med att läsa i min mormors gamla kakböcker. Hon har bl a Sju Sorter Kakor från 1953 och den är kul att läsa. Inte bara recepten, utan all text också. I förordet står det att denna boken kom till efter en tävling 1945, som ICA-kuriren utlyste. Reglerna för recepten var följande: lättfattliga, goda och billiga!



Sedan kan man också läsa att en god Husmor = en Kvinna förstås! 1953 kunde de flesta män inte stava till ordet Kök! ;) Vidare kan man läsa att en riktig Husmor tycker om att överraska sin familj. En riktig Husmor sätter för övrigt en ära i att kunna baka en tårta, som är minst lika fin som den köpta! Hon drömmer om att baka läckra wienerbröd och de små barnen tycker att det är roligt att hjälpa till. Kex stavas med ä och Mannen är inte helt bortglömd...han finns med i ett recept. Chokladpinnar eller "Min mans älsklingskakor"..... ;D

Det är tur att vi har gått framåt i utvecklingen och att vi kan få lov att överraska inte bara vår familj, utan också vänner och kollegor med något gott, utan att vi för den skull behöver vara en riktig Husmor! ;)

Recepten har också förändrats. Mycket mer smör och ägg i dagens recept. Jag har kollat lite på mitt favoritrecept "Tigerkaka" eller Marmorerad kaka. Är min Pappas älsklingskaka, men den ska vara klassisk och en sådan gjorde jag igår.



Just Tigerkaka skulle faktiskt kunna vara något för Nygammalt. Nu ska jag prova och se, om jag kan göra ett tillägg i receptet och få en ny touch på den! :)

3 kommentarer:

  1. Det är så kul att läsa i gamla kokböcker och tipsböcker, underhållning och matidéer i ett!
    Ska bli spännande att se vad du hittar på för en twist på tigerkakan.

    SvaraRadera
  2. Sju sorters kakor är min favoritkakbakbok. Hittade ett ex i min farfars kök när han hade gått bort och nu står den i min bokhylla. När du skriver nygammalt tänker jag genast på radiokaka. Klassiker som försvunnit (?) och borde vara busenkel att förnya.

    SvaraRadera
  3. Mårtensson - Lite synd är det allt att Sju Sorters har tagit bort alla dessa små roliga förord. Man kunde ju haft dem med, som en kul grej! :)

    Stoppade choklad i tigerkakan istället för kakao och det blev bra, men vi får se om det blir mitt bidrag!

    Karolina - Tankeöverföring! :) Radiokaka var också min första tanke, när detta tema dök upp. Det finns redan nya varianter av den med choklad istället för kakao och äggsmet istället för kokosfett.

    SvaraRadera