söndag 3 april 2011

En Lördag i april

Igår var det en riktig vårdag! Solen sken och det var fullt utav folk på alla uteserveringar. Ljuset gör att man blir mycket piggare och hinner med en massa. Först var jag i ateljén och gjorde två glasfat. Därefter på stan med A.

Lite shopping först....



..och sedan årets första drink utomhus. Frozen Margarita...mmm..min absoluta favoritdrink. A tog en Margarita med apelsinsmak. Vi tänkte att vi skulle vara listiga och ta en drink mitt på dagen, men vi var inte ensamma om den tanken, så vi fick vackert sitta i skuggan.... :( (hade varit bättre med en "hot" drink!)



Middag hos A på kvällen och jag hann slänga ihop en Limepaj, som jag tog med.



På min gata låg det ett café för några år sedan och de hade alltid den här pajen. Enkel att göra och ljuvligt god. Jag gjorde dock ett litet fel och glömde att jag skulle vispa äggulorna med elvispen, så när ni gör den kommer den att bli ännu högre och maffigare! :)



Limepaj

Krossa 15 st digestivekex och blanda med 75 gr smält smör. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant (24 cm). Ugn 200 grader ca 5 min.

Vispa 4 äggulor med elvispen till en pösig smet. Tillsätt 1 burk kondenserad mjölk och skal + saft av 2 st lime. Häll ut smeten i pajskalet. Vispa 4 äggvitor till skum och tillsätt därefter 1 dl socker. Vispa tills smeten är tjock och glansig. Bred ut marängen ovanpå limefyllningen. Ugn 175 grader i 20 min. Lite lägre än mitten i ugnen. Servera med vispad grädde. Behövs för att bryta allt det söta.

9 kommentarer:

  1. Jaha ja, så det var på er solen sken igår! Vi undrade just var den blev av denna helgen, för inte har vi sett så mycket av den.
    Så gott att kunna sitta ute och njuta av en god drink:)

    Ha nu en bra vecka,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera
  2. jättefint kakfat! och låter väldigt skönt det där med drink i solen, fastän det blev skuggan ;)

    pajen påminner om en key lime pie, fast med maräng och key lime pie är ju hur gott som helst!

    SvaraRadera
  3. Mårtenssons - Fast den försvann idag vid middagstid. Regn istället! :(

    Helene - Precis ett sådant, som jag har önskat länge. Stort, prisvärt och finns i en massa färger.

    Pernilla - Ursprungligen kommer nog receptet från Key Lime och så är det tillfixat en smula. Till det bättre! :)

    SvaraRadera
  4. Igår var riktigt vår här i Lund också men idag försvinna solen!! Jag har också kakfat som du och jag fick de från min kompis hehe ;)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Har ofta svårt för citron i sötsaker men det låter ändå gott, ska testa.
    Sen måste jag säga att ditt bidrag till månadens sötsak verkar supergott!

    SvaraRadera
  6. Sana - Visst är det fint kakfatet! :) Man får plats med måååånga kakor... ;)

    Marie - Den här glassen var krämig och har en mild citronsmak. Enkla efterrätter är oftast godast! :)

    SvaraRadera
  7. Vilket vackert kakfat! Limepajen ser inte helt fel ut... mums!

    SvaraRadera
  8. Erika - Måste snart baka och prova kakfatet! :)

    SvaraRadera