söndag 17 april 2011

England kan också!

Man hittar den överallt på bloggar och alla suckar av lycka, när de har smakat! Jag trodde att det skulle vara jobbigt att göra den och att den skulle vara förfärligt söt, men jag kan bara instämma i kören...mmmmmmmmmmmmmmmmmmm MUMS!! ;)



Det tar ju lite tid att förvandla kondenserad mjölk till kola och ett tips är att ta flera burkar, när man ändå ska. Har man väl en burk kola i kylen är det världens enklaste efterrätt, som går att göra i ett nafs. Ingen ugn behövs, utan bara en spis/micro och en visp.

BANOFFEE PIE

200 gr Digestive kex - smula dem för hand eller i matberedaren
100 gr smält smör

Blanda och tryck ut i en pajform. Ställ den i kylen en stund.

1 burk kola
(koka en burk kondenserad mjölk i minst 3 timmar. Vattnet ska hela tiden täcka burken. Ev får man fylla på med mer vatten under tiden)
3 st skivade bananer
3 dl vispad grädde
Riven mörk choklad

Bred ut kolan på bottnen. Lägg bananerna ovanpå. Bred ut vispgrädden. Dekorera med choklad. In en stund i kylen innan servering.

Ett annat tips är att vispa kolan lite. Gör att den blir mer hanterbar.

17 kommentarer:

  1. jag trodde att banoffeepaj också var från amerika, fast jag har å andra sidan aldrig forskat i ämnet utan bara tagit det för givet :) britterna brukar ju mer vara trifle och short bread och äcklig sponge cake med torkad frukt i och sånt som de dränkt i konjak...

    haha, men det är det jag älskar med påskpynt, att det är så himla kitschigt, det SKA ju vara lite småfult ;)

    SvaraRadera
  2. Jag var bombsäker på att den kom från USA och det gör den ursprungligen, men just den här varianten med kola, banan och grädde är engelsk! Tur för England att de har något gott! ;)

    SvaraRadera
  3. Racka nu inte ner på England! ;-) Här finns faktiskt mycket gott!

    SvaraRadera
  4. Jag vet..har fått en helt annan inställning till maten i England efter dina inlägg! Det finns hopp för England trots allt... ;)

    SvaraRadera
  5. Det var ju väldans vad alla ska fresta med denna kakan, vi ska ju inte sätta i oss så mycket sött... Kläderna passar inte så bra längre:(

    SvaraRadera
  6. Måste allt testa den pajen, har sett den på så många bloggar på sistone :-)

    SvaraRadera
  7. Mårtenssons - Den är mums, men inget för midjan... ;)

    Linda - Ja, prova men tänk på att det tar tid att koka kolan!

    SvaraRadera
  8. Det låter jättegott... men, menar du att det blir kola av kondenserad mjölk om den kokas enligt dina anvisningar? Har aldrig hört talas om...

    SvaraRadera
  9. Ja visst är den underbar :)

    SvaraRadera
  10. Zarah - Ja det stämmer att det blir kola, även kallad "Dulce de leche". Googla på den, så får du se! :)

    Yasemin - Ljuvlig! :)

    SvaraRadera
  11. jag gillar ju bananer i kakor och sånt så det här måste jag prova :)

    SvaraRadera
  12. Ja det är bananerna, som gör denna pajen. Utan dem hade det blivit för sött!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte provat den ännu, men jag är bra sugen.

    SvaraRadera
  14. Du har en härligt inspirerande blogg!
    /Marina

    SvaraRadera
  15. Erika - Du måste testa den. Det låter sött, men man bli överraskad..positivt! :)

    Marina - Kul att höra. Tack! :D

    SvaraRadera
  16. Kikar in för att önska dej en härlig påskhelg!

    SvaraRadera