fredag 22 april 2011

Sådant här gör mig lycklig!

Igår provade jag ytterligare en rätt från Lina´s. Tror snart att jag ska ignorera min granne och själv beställa en kasse. Mat i min smak. Enkelt, men ändå en del moment. Rena smaker. Denna rätten var urgod och fyra stora portioner blev det!



Persiljetoppad Nikkaluoktasoppa

1. Strimla 200 g vitkål tunt. Skiva 1/3 purjolök tunt. Skala och skiva 200 g potatis och 300 gr morötter i cirka 3 mm tunna slantar.
2. Bryn ca 500 gr nötfärs i 1 msk olja. Rör om så att färsen blir grynig.
3. Tillsätt 1 msk mild senap, 2 msk tomatpuré, 1 liter vatten och 2 tärningar grönsaksbuljong. Lägg ner potatis och morötter. Låt koka 10 minuter.
4. Lägg sedan ner vitkål och purjolök och koka ytterligare 5 minuter eller till potatisen och morötterna är lagom mjuka.
5. Tillsätt 1 msk soja och smaka av med lite salt och svartpeppar.
6. Finhacka ½ kruka bladpersilja och strö över.

Mina ändringar: Oxfärs, ketchup, sambal oelek och lite mer senap

I tisdags kokade jag flera burkar med kondenserad mjölk inför ett kakkalas. Planerna blev ändrade och jag har nu kylen fylld utav kola. Provade ett annat recept, nämligen Kolaglass. Sanslöst gott och enkelt att göra. Prova! :)



2 äggulor, 2 msk florsocker, 2 dl vispgrädde, kola

Vispa äggulor och socker och vispa ner kolan efter tycke och smak. Jag tog rätt mycket. Man får smaka sig fram. Vispa grädden och blanda med äggsmeten. Frys. Rör om i smeten ett par gånger.

***

Nu drar jag till landet och firar Påsk med min Pappa och mina brorsdöttrar. En annorlunda påsk i år. Istället för att jäsa i en solstol får jag stå i köket, men jag tycker att det är helt ok. Mat är faktiskt kul och jag gillar att planera och skriva listor och en och annan godsak ska jag nog också få till! (i kolans tecken) ;)

GLAD PÅSK!

2 kommentarer: