torsdag 14 april 2011

Hallå Amerika!

Det finns stora Cookies, det finns större och sedan finns det COOKIES, som är störst, bäst och vackrast!



En massa ingredienser, en massa kalorier.....men oj, vad gott det blir! Mitt bidrag denna månad till Månadens Sötsak´s brunchtema.



Cookies

100 gr mjukt smör
1 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
½ dl raps- eller solrosolja
1 tsk vaniljsocker
1 dl havregryn
1 dl lätt krossade cornflakes
1½ dl kokosflingor
100 - 150 gr hackade hasselnötter
3 dl vetemjöl
1 krm salt
½ tsk bakpulver
100 - 150 gr hackad choklad eller nonstop linser

1. Sätt ugnen på 175 grader och vispa smör, farinsocker och socker mjukt med elvisp.
2. Rör ner ägg, olja, vaniljsocker, havregryn, cornflakes, kokos och hackade hasselnötter.
3. Blanda mjöl, salt och bakpulver separat och rör ner det tillsammans med den hackade chokladen.
4. Forma degen till bollar, stora som pingpongbollar och lägg dem glest på två bakpappersklädda plåtar.
5. Tryck ut bollarna till stora, runda kakor och grädda dem 12-14 min mitt i eller något över mitten i ugnen. Låt kakorna kallna på galler.

6 kommentarer:

  1. Som dom säger over there: Go big or go home:)

    SvaraRadera
  2. haha, nu hade ju mårtenssonarna redan skrivit det jag tänkte skriva :) men det är ju så det ska vara med kakor; less is NOT more!

    örvärken gick över av sig självt tack och lov, var nog bara för att påminna mig om att ha mössa på mig som de gjorde sådär!

    SvaraRadera
  3. OM man nu ändå ska, kan man lika bra ta till rejält!! ;)

    SvaraRadera
  4. Mums, de såg riktigt smarriga ut.

    SvaraRadera
  5. Just cornflakes och kokos gör att de blir extra krispiga!

    SvaraRadera