tisdag 12 april 2011

Har ni hört talas om Lina?

Idag har jag gjort en rätt med kyckling, som smakade alldeles underbart. Enkel att göra var den också. Receptet kommer från Linas Matkasse. Jag är väldigt sugen på att testa hela konceptet med Matkasse till dörren, men tvekar lite med tanke på mina grannar. Sist jag gjorde något liknande fick jag en massa anonyma lappar i brevlådan! Man fick inte blockera i trapphuset och då pratar vi om en låda, som stod i ena hörnan bakom min dörr i kanske 1 - 2 timmar varannan vecka!!

Under tiden, som jag funderar provlagar jag några recept. Den här kycklingrätten ska jag göra många gånger igen, fast utan spaghetti. En matig sallad till blir bättre eller kanske ris och sallad.



Kyckling med solrospestoströssel 4 pers

1. Ugn 200 grader. Ugnsfast form. Häll i ½ msk olja.
2. Riv 75 g parmesanost (eller prästost) grovt. Grovhacka en ½ kruka oregano. Lägg allt i en mixerskål och tillsätt 1½ dl solroskärnor och 1 msk olja. Pressa ner 1 vitlöksklyfta och tillsätt skal och saft av en citron. Mixa till en slät och fast massa.
3. Tärna ca 600 gr kycklingfilé i cirka 2x2 cm stora bitar och lägg dem i ugnsformen. Krydda med 2 krm salt och 1 krm svartpeppar. Strö parmesanströsslet över kycklingbitarna. Stek kycklingen i ugnen i ca 15 minuter.
4. Servera med en stor sallad eller sallad och ris.

..och Ja, Lina är inte den ende aktören på denna fronten, men jag gillar deras koncept och de skänker även matkassar till behövande i Afrika! Det gillar jag! :)

5 kommentarer:

  1. Jag har hört talas om Linas matkasse men inte kunnat testa den då de först förra veckan började levera till vårat område, funderar på att ta testkassen för 499 kronor.

    Trist med dina grannar, lådan stod ju ändå inte i vägen liksom

    SvaraRadera
  2. Linda - Min väninna har den och den är bra. Goda och lätta recept. Tar lite tid ibland, så tidsmässigt kommer man inte snabbare undan, men man slipper ju gå och handla och tänka ut receptet själv! :)

    SvaraRadera
  3. Just Linas matkasse verkar himla poppis hemmavid. Perfekt om man har lite ont om tid men anda gillar att laga mat.

    Men trista grannar du har...

    SvaraRadera
  4. Hanna - Ja, det är en kul idé och man kommer säkert på många nya recept själv efter hand.

    Jag måste prova igen...ska sätta en lapp på min dörr att jag är DNA-tekniker... ;)

    SvaraRadera
  5. Oj vilka tråkiga grannar, hytt lite med näven vetja!

    SvaraRadera