onsdag 11 maj 2011

Är du en citronlover?

I så fall måste du testa den här kakan. Friskt och sött i en härlig kombination....mmmm. Ta en klick citrongrädde till! :)



Solgul marängkaka med citron

250 gr smör
3 dl socker
2 citroner, riv skalet av den ena och pressa saften ur båda
3 ägg
3 äggulor
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Maräng
3 äggvitor
1½ dl socker

* Ugn 175 grader. Klä en långpanna, ca 30 x 25 cm med bakplåtspapper.
* Vispa smör och socker vitt och pösigt i en stor bunke.
* Vispa i citronskalet, saften, äggen och äggulorna.
* Blanda ihop mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten.
* Häll smeten i långpannan och bred ut den.
* Vispa äggvitorna styvt. Tillsätt sockret och vispa till marängmassan är blank och fin.
* Bred marängen över smeten och grädda längst ner i ugnen i 30-35 min.
* Låt kakan kallna och skär den sedan i fina rutor med en vass kniv.

Vissa rutor blir kladdiga i mitten. Jag gjorde min kaka i matberedaren. Snabbt och enkelt. Servera med vispad grädde smaksatt med citron och lite florsocker.

Recept från Hembakat 3/2011

6 kommentarer:

  1. Citron är ju jättegott i kakor. Din kaka låter väldigt smarrig.

    SvaraRadera
  2. Vissa bitar blev nästan, som kladdkaka! :)

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut =) Ny tävling på min matblogg - perfekt för de som gillar matlagning och bakning =)

    SvaraRadera
  4. Japp, det är jag. Citron är min favoritsmaksättare och kladdiga kakor goda. Den ska testas den med.

    SvaraRadera
  5. Inlägget är tillbaka ser jag och det är jag med. Tillbaka från hälsohemmet alltså och där var det inga kakor! :)

    SvaraRadera
  6. Oj,kommentarerna är också tillbaka...idag

    Coqiuna - Tack! Jag får ta mig en titt på din tävling! :)

    SvaraRadera