söndag 8 maj 2011

Först ut från Kakfrossan är...

Rabarberkaka med mandel. Ljuvlig kaka och ska ni bara göra en kaka i år tycker jag att ni ska prova denna. Lite lös i mitten och med en knäckig skorpa. Min Pappa har rabarber med sig hem från landet. Gissa vad jag ska göra av dem? ;)



500 gr rabarber
5 ägg
3 dl socker
knappt 4 dl mjöl
150 gr mandelmassa
1 dl pärlsocker
75 gr smör

* Putsa och skär rabarbern i mindre bitar.
* Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Riv mandelmassan och blanda ner den tillsammans med mjölet.
* Häll smeten i en smord och bröad form (cirka 23 cm i diameter).
* Tryck ner och strö över rabarberbitarna. Fördela pärlsockret och hyvvla till sist över smöret.
* Grädda i 175 grader i 30-40 minuter.

Receptet kommer från Rosendals trädgårdscafé

8 kommentarer:

  1. Å va gott med rabarber :-)

    SvaraRadera
  2. Gjorde en liknande rabarberkaka idag men utan mandelmassa. Fullkomligt älskar rabarber!

    SvaraRadera
  3. Låter smarrig! Fredagsfika på jobbet kommande vecka så får kanske testa denna. Har lite rabarber i frysen tärnade och klara.

    SvaraRadera
  4. Så supergott det låter :-)

    SvaraRadera
  5. Haze - Kombinationen med mandelmassa var extra gott! :)

    Hanna - Framförallt nu när det är primörer.

    Sofie - Gör det och ha grädde eller glass till.

    Linda - Den blev ännu godare, när den hade kallnat. Mer knäcklik då. :)

    SvaraRadera
  6. Så god den låter. Den ska jag baka. Har mängder med rabarber.

    SvaraRadera
  7. Hur ska man hinna baka allt gott man hittar? Den här såg ju hur god ut som helst! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Karolina - Jag fick en hel påse av Pappa idag. Här ska bakas både det ena och det andra!

    Lotta - Du får göra, som jag. Bjuda hem en massa vänner på Kakfrossa. Då hinner man beta av en hel del recept! :)

    SvaraRadera