söndag 29 maj 2011

Huvudpersonen saknades idag!

Det kändes konstigt idag att inte kunna fira "Mors Dag" på vanligt sätt. Inte köpa någon present eller göra ett fint kort. Inte ringa och säga Grattis. Inte köra runt i det oändliga innan vi hittade ett bra ställe att äta middag på. Många minnen en sådan här dag!

Vissa saker kan man fortsätta att göra. Jag köpte den finaste buketten, som fanns med röda rosor, brudslöja och en lilja och jag tände ett ljus.

Äta god middag, dricka vin och baka något gott till kaffet kan man också göra.



Smulpaj med rabarber

* Rabarber i små bitar i valfri mängd
* ½ dl hallon/blåbär/jordgubbar
* Lägg ut rabarbern/frukten i en pajform och strö över ½ dl socker
* Blanda 3/4 dl socker, 1 dl vetemjöl, 1½ dl havregryn och finfördela 125 gr smör i blandningen. Smula degen över rabarbern/frukten.
* Mandelspån ovanpå.
* Ugn 225 grader i 20 minuter.
* Serveras med vispad grädde.

6 kommentarer:

  1. Känner igen mej så i det du skriver och tyckte det du gjorde för att hedra din mamma var så himla fint!

    Kram,
    Anki

    SvaraRadera
  2. Visst är det en konstig känsla, men det blev fint på graven och Pappa och jag fick en god middag! :)

    Hoppas att du också hade en fin Mors Dag, trots allt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Din mamma tittade nog ner på dig och skickade en kram och ett stort tack för de fina blommorna. Låter gott att lägga till bär till rabarberpajen förresten. Ska testa det. Har hallon i frysen.

    SvaraRadera
  4. Fast jag tror hellre att hon hade velat ha en bit av pajen...eller kanske både ock! :)

    Ja, lägg till frukt. Jag ska göra massor utav bärpajer i sommar och testa olika kombinationer!

    SvaraRadera
  5. jag tror din mamma såg vad du gjorde för henne och blev väldig glad för det, både blommorna och pajen :)

    jag skickar ett mail till dig imorgon för det är klart jag vill ha ett sånt fint smycke! min dator är helknasig idag och ja... faktiskt hela livet är helknasigt idag, så jag ska sova och hoppas det är mindre knasigt imorgon när jag vaknar!

    SvaraRadera
  6. Ja, det tror jag också! :)

    Då ser jag framemot ett mail, när livet har blivit mindre knasigt! ;)

    SvaraRadera