lördag 28 maj 2011

Kontraster!

Den i särklass fulaste kakbilden jag någonsin har tagit, men i gengäld den smarrigaste smörkrämen jag någonsin har gjort! ;)

Jag gör nästan alltid för mycket smörkräm och då fryser jag in det, som blir över och använder nästa gång. Gör jag ex Mandelkakor eller Macaroons, får de kakor, som blir misslyckade åka ner i krämen. Gör att smörkrämen blir extra krispig. Jag tar hjälp av min Kitchen Aid och då går det lätt att stoppa ner både det ena och det andra.

Det här är ett bra exempel på återvinning och eftersom det bygger på rester går det inte att ge exakta mått. Man får prova sig fram helt enkelt. Det blir sällan misslyckat! Mitt bidrag till Månadens sötsak för maj månad!



Smörkräm de luxe

Grundrecept:
100 gr smör
1-2 dl florsocker
2 äggulor
Smaksättning:
Överbliven smörkräm med smak av vit choklad
Misslyckade mandelkakor
Ca ½ burk Dulce de leche (kondenserad mjölk, som har kokat i minst 3 timmar)

Rör smör och florsocker smidigt och tillsätt äggulorna. Tillsätt smaksättningen.

Det blev den ljuvligaste smörkrämen jag någonsin har smakat. Krispig, len och med smak av kola. Hade den mellan mandelkakor. Konstigt nog blev det inga rester den här gången.... ;)

6 kommentarer:

  1. Smart tips oavsett hur fotot blev:)

    SvaraRadera
  2. Ja och gott blev det! :)

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen något extra. Den där kolan kan man göra mycket gott med! :)

    SvaraRadera
  4. Smörkräm med kak-krisp i... Åh, det låter ju larvigt gôtt! Bra återvinning! :)

    SvaraRadera
  5. Du får inte glömma kolan...det var pricken över i:et! :)

    SvaraRadera