lördag 4 juni 2011

Att provbaka är en bra idé!

P och hennes familj vill att jag kommer hem till dem och visar hur man gör Macarons. Det ska jag göra, men först ska jag hitta färdigt mandelmjöl. Fy vilken tid det tar att skålla, torka, mala och passera mandel. Det är det momentet, som gör att det tar sådan tid att göra Macarons.

Jag brukar alltid göra mina med sockerlag, men igår testade jag ett annat recept, som jag hittade hos Söta saker. Färre moment och de blev fina, men färgen blev inte bra. Det är viktigt att väga äggvitorna, så att man verkligen har rätt mängd. Har man för lite äggvita blir kakorna toppiga.

De reste sig fint i ugnen och det var lätt att ta bort dem från bakplåtspappret. Alla kakorna blev bra!

Det är roligt att jämföra olika recept. Jag ska göra efter detta recept en gång till och prova att färga på ett annat sätt.



Macarons (20-25 st)

125 gr mandelmjöl
225 gr florsocker
4 äggvitor (125 gr) - ska stå över natten
25 gr strösocker

* Skålla mandeln, låt den torka och mal den i mandelkvarn. Passera genom en sil. Mät upp 125 gr.
* Sikta florsockret och blanda med mandelmjölet. Tillsätt färg eller smaksättning.
* Vispa äggvitorna till ett styvt skum och tillsätt sockret lite i taget.
* Blanda ner mandel/florsockerblandningen i äggvitan och rör om, så att allt blandas väl.
* Spritsa ut små klickar med en stor tyll på bakplåtspapper. Slå plåten i bordet eller slå under plåten med handen, så att alla toppar försvinner.
* Låt kakorna stå och stelna i minst 1 tim. Annars spricker de i ugnen.
* Ugn 160 grader 10-12 min.
* Låt dem kallna en stund och ta sedan bort dem från bakplåtspappret.
* Gör valfri fyllning och lägg samman dem med fyllning mellan. Förvaras kallt, gärna i frysen.

Smörkräm

100 gr smör
2 dl florsocker
2 äggulor
50 gr vit choklad
Italienskt lakritspulver efter smak

* Rör samman smör och florsocker.
* Tillsätt äggulorna och rör allt till en smidig kräm. Använd elvispen.
* Smält chokladen i vattenbad och tillsätt lakritspulvret. Blanda ner allt i smörkrämen.

13 kommentarer:

  1. Har du tittat efter färdig malet mandelmjöl? Jag brukar passa på att köpa eller få det importerat från Stockholm men det bör ju finnas på andra ställen och i webbshoppar. Min matberedare är så kass att mitt egna mjöl inte hackas sönder och kvarnen gör det för grovt...

    SvaraRadera
  2. Jag har fått tips om en affär i Gbg och en på nätet, som jag ska prova nu. www.lchfbutiken.se

    SvaraRadera
  3. Mamma hittade mandelmjöl på Lidl som hon köpt till mig. Tror hon vill ha macarons i utbyte. Hade också tänkt testa detta receptet till att börja med, då det verkade lite enklare, så bra att du testat och godkänt det. :)

    SvaraRadera
  4. Hanna - Du måste fråga din Mamma vilket Lidl det var? Jag har också frågat, men de påstod att Lidl inte hade någonstans!

    Prova att göra dem, men ta ingen pulverfärg. Det blir inte bra. Blir inga klara färger. Annars är de superkul att göra och har man väl börjat vill man testa och göra hur mycket, som helst! :)

    SvaraRadera
  5. Är snart helt övertygad om att vi är de enda i landet som fortfarande inte ens har smakat på dessa kakor. Kan det verkligen vara så?
    Tycker i vilket fall som helst att den turkosa färgen är helt underbar, speciellt till ett par vita byxor och lite solbrun hud:)

    SvaraRadera
  6. Ja Indian Foodhouse ute på Backaplan har mandelmjöl och Lidl ibland, framförallt runt jul, men dit är det långt kvar :-). Jag hittade mandelmjöl på Lidl i Nödinge, men nu är det tyvärr slut. Även Ica Focus har haft, fast det var dyrt jämfört med Indian foodhouse, fast då var det iofs malet i deras butik. Snygga macarons, gillar färgen.

    SvaraRadera
  7. Mårtensson - Det håller jag med om till fullo..att turkos är en sommarfärg! :)

    Linda - Har gjort en beställning av mandelmjöl på nätet och lagt ut en beställning till en vän i Gbg! Färgen blev inte bra. Ser brända ut, men smaken var bra! :)

    SvaraRadera
  8. Mandelmjöl finns alltså färdigmalet, kanon! Har länge velat testa att göra Macarons, men det här med mandeln har verkat så omständigt så det har liksom inte blivit av...

    SvaraRadera
  9. Bodil - Visst finns det. Man ska bara hitta det och till ett rimligt pris! :)

    SvaraRadera
  10. Jag har köpt mandelmjöl hos Strössel & Annat. Har inte testat det ännu, men har precis som du tyckt att det tar sån lång tid att skålla och mala mandeln själv.

    SvaraRadera
  11. Erika - Ett tips till. Tack! :)

    SvaraRadera
  12. jag har aldrig heller smakat macaroons, men det är nog mest för att jag alltid blir så anti allting som alla andra gillar så när det tjatades som mest om macaroons i bloggvärlden så blev jag bara så trött. men nu verkar det ju ha lugnat ner sig, så om några månader kanske till och med jag börjar baka dem ;) de ser väldigt fina ut iaf!

    SvaraRadera
  13. Pernilla - Jag tycker att de, som man gör själv blir godare, men det är ju en smaksak! :)Du kan ju börja med att prova dem...finns säkert något fransk bageri där du bor!

    SvaraRadera