måndag 20 juni 2011

En givande Söndag!

Igår var det rena aprilvädret här! Det har sina fördelar - jag var inne nästan hela dagen och fick gjort en hel del. Först en massa småtrista saker, som diska, städa och plocka undan. Därefter var det dags för de roliga inslagen och först ut var bakning. Stora kokoskakor (fast just de här är små!), sockerkaka med choklad. Smälte chokladen och tänkte att kakan skulle blir marmorerad, men det funkade inte. Allt hamnade i botten i alla fall!




Min Pappa kom på middag och jag provade något nytt, som blev väldigt gott. Buljongkokt nypotatis med färsbiffar gjorda på blandfärs, salt, peppar, ägg, persilja och sambal oelek. Lök och sky till. Väldigt goda smaker ihop.



Buljongkokt potatis

ca 700 gr nypotatis
4 dl höns- eller grönsaksbuljong (jag tog kött/grönsak)
50 gr smör
2-3 kvistar dill

Tvätta potatisen noga och koka den mjuk i buljongen tillsammans med smör och dill.



Sedan var det dags för det viktigaste...efterrätten! ;)



En bit av sockerkakan, punschgrädde och jordgubbar. Enkelt och sagolikt gott! :)

Resten av kvällen ägnades åt släktforskning. Fick kontakt igår via fb med ett sysslingsbarn och vi satt och pratade halva natten! :)

Ett tips till alla, som har stor släkt eller släkt, som ni inte känner till så mycket om av olika anledningar. Prata med föräldrar och andra släktingar och låt de berätta sin historia. Skriv ner det. Tag kontakt. Gör det medan möjligheten fortfarande finns!

8 kommentarer:

  1. Jag använde också min söndag till att baka! :)

    SvaraRadera
  2. Hanna - Jag ska genast ta mig en titt! :)

    SvaraRadera
  3. Låter inte alls dumt med punchgrädde till gubbarna. Har också provat med smält choklad, dock i muffins och inte sockerkaka, men det gick inte alls heller bra. Allt sjönk till botten och så bra tråkigt ut, även om det var gott:)
    Buljongkokt nypotatis var ett bra tips, vissa av potatisarna är så tråkiga och vattniga i smaken. Provas:)

    SvaraRadera
  4. Mårtenssons - Punsch sätter snits på det mesta! Sedan kan man dricka lite till också! :)

    SvaraRadera
  5. Vad goda kakorna ser ut. Punchgrädde lät spänannde, det har jag aldrig provat.

    SvaraRadera
  6. Erika - Det är bara att vispa grädde och tillsätta punsch efter tycke! Väldigt gott och gör det extra festligt! :)

    SvaraRadera
  7. jag har hört att när man ska ha i frukt i kakor så ska man vända dem i mjöl först så sjunker de inte till botten, det kanske funkar på choklad också? inte smält sådan förstås, det kan ju bli väldigt konstigt... nåja, huvudsaken är ju att det smakar bra :D

    SvaraRadera
  8. Pernilla - Tänkte att det skulle funka bättre, eftersom chokladen var smält, men icke! ;)

    SvaraRadera