torsdag 2 juni 2011

En kväll, som gjorde mig glad! :)

Igår var jag på födelsekalas hos P. Underbar kväll. Vi satt ute i hennes växthus och åt, pratade och framförallt SKRATTADE till lååångt efter midnatt!

Först blev det Mousserande med jordgubbssmak. Därefter buffé med en massa goda saker och mycket vin.... :)






Alla recept kom från Arla´s "Fira midsommar, jul & påsk". Den boken kan man beställa från Arla´s hemsidan. Väldigt mycket gott i den.

Till kaffe fick vi två smarriga tårtor. En med mandelbotten och en kräm gjord på Schweizernöt (recept kommer senare) och en Limetårta.



Fryst limetårta



300 gr mandelmassa
3 ägg
4 dl vispgrädde
rivet skal och presad saft av 1 lime
1 dl florsocker

* Ugn 175 grader.
* Riv mandelmassan och dela äggen.
* Rör ner äggvitorna i mandelmassan.
* Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
* Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt kakan kallna.
* Vispa grädden hårt. Vispa ner limeskal, limesaft, florsocker och äggulor.
* Bred ut gräddblandningen över kakan i formen.
* Frys i minst 4 tim.
* Ta fram tårtan minst 30 min före servering. Garnera gärna med limeskivor.

10 kommentarer:

  1. Vilken härlig kväll och en sån massa god mat!

    SvaraRadera
  2. Hanna - Ja, det var en underbar kväll! Mysigt att sitta ute, fast inne! :)

    Karin - Tack! :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det var en helkväll med mat och dryck! :)

    SvaraRadera
  4. Åh va härligt med en buffé :) Nu är det verkligen sommar!

    SvaraRadera
  5. LÅter som en härlig kväll, och massor av smarrigt att äta!

    SvaraRadera
  6. Vill också ha ett växthus man kan servera middagar i, vilken underbar lyx! Fast om jag har turen på min sida så serverar jag maken middag på balkongen ikväll när han kommer hem.

    Hoppas du får en härlig helg,
    Anki

    SvaraRadera
  7. Matglad - Det bästa av allt. Vi har TRE sommarmånader framför oss! :)

    Cecilia - Ja, där var mycket gott...inte minst det söta! :)

    Mårtensson - Ja, vem hade inte velat ha ett växthus, men man får vara glad över att man åtminstone har en balkong! :)

    SvaraRadera
  8. den sweichernöttårtan såg verkligen god ut!! Har du lagt ut recept på den än?

    SvaraRadera