måndag 18 juli 2011

Man skulle nästan kunna tro...

...att de här rosafärgade kakorna är macarons, men det är det inte! Det är i och för sig samma ingredienser, men det finns det många kakor, som har. Det här är faktiskt mandelkakor, men jag testade att göra dem på köpt mandelmjöl istället för att mala/mixa mandeln själv och spritsade ut dem istället för att klicka ut dem!



Rosa Mandelkakor med rabarberfyllning

200 gr köpt mandelmjöl
300 gr florsocker
4 äggvitor
ytterst lite rosa pulverfärg (fast det kan man knappt tro!)

Blanda mandelmjöl, florsocker och pulverfärg. Vispa äggvitorna styvt och blanda samman allt ordentligt. Spritsa ut lagom stora klickar på bakplåtspapper. Ugn 175 grader 10 minuter. Lossa dem från pappret och låt dem svalna. Fyll dem sedan med en god smörkräm. Jag smaksatte min med vit choklad och rabarbermarmelad. Förvaras i kylen.

Rosa är temat denna månad hos Söta saker och de här kakorna blir mitt bidrag.

****

Om det är någon, som undrar varför det inte skulle kunna vara Macarons, så beror det på konsistensen och utseendet. Mängden mandel/florsocker är för stor i förhållande till äggvitan = de blir mjuka. Sedan är de alldeles för toppiga = svåra att fylla, eftersom de glider isär.

9 kommentarer:

  1. Erika och Linda - Blir somrigt med rabarber! :)

    SvaraRadera
  2. Hanna - här går det åt äggvitor! :)

    SvaraRadera
  3. Ja jag skulle direkt sagt macrons ;-) Superläcker rosa färg du fick till och det låter supergott med rabarbersmörkrämen!

    SvaraRadera
  4. Therése - Skillnaden är hårfin, men det är konsistensen, som är avgörande. Fina blev dem! :)

    SvaraRadera