måndag 25 juli 2011

Saftdags



Jag har kokat en massa saft i år och mer ska det blir. Först ut är krusbär och vinbär. Det är så lätt idag att koka saft. Snabbt går det och gott blir det! :)



Ta bort blad och grenar och skölj ev. Man behöver inte repa eller snoppa.

Krusbärssaft

1 kg bär
3-4 dl vatten

Vinbärssaft

1 kg bär
4-5 dl vatten (6 dl till svarta vinbär)



Koka upp vattnet och lägg i bären. Koka i ungefär 10 min. Tryck bären mot kanten så att det krossas.



Häll bärmassan i en silställning (jag tog en handduk och en vanlig salladssil) och låt den stå 20-30 min. Pressa ut saften.



500 gr socker/liter avrunnen saft

Mät upp den avrunna saften och häll i rengjord gryta. Koka upp. Tillsätt sockret lite i taget och koka upp igen. Ta bort grytan från spisen och låt den stå i 5 min, så att ev skum samlas och lätt kan tas bort med en hålslev.



Häll saften i rena, varma flaskor. Ända upp till kanten. Förslut dem genast och förvara svalt. Om du ska frysa, som jag gör, fyller du inte flaskan helt och hållet.

Det blev krusbärssaft, vit vinbärssaft, röd vinbärssaft och vit- och röd vinbärssaft!

5 kommentarer:

  1. Sa huslig du ar, och det ar lycka att ha hemmagjord saft!

    SvaraRadera
  2. vad duktig du är :) fint med hemmagjord saft så vet man precis vad den innehåller!

    tack för tipset om filmen, den verkar väldigt bra så den ska jag kolla in!

    SvaraRadera
  3. Hanna - Är ingen saftvän egentligen, men hemgjord är det något visst med! :)

    Pernilla - Den innehåller mycket socker.. ;)

    SvaraRadera
  4. När jag får ett större kök någongång med mer plats och mer förvaring ska jag också koka massor av saft!! Har både syster o föräldrar att norpa bär från.

    SvaraRadera
  5. Sofie - Jag hade önskat mig ett skafferi. Jag har bara frysen att stoppa i och nu är den full och snart börjar äppelsäsongen! :)

    SvaraRadera