söndag 3 juli 2011

Solen skiner inte varje dag på sommaren...

..och då kan man passa på att göra andra saker, som ex att städa kylen! Där hittade jag två burkar Creme Fraiche, en burk Lemoncurd och några jordgubbar. Resultatet blev en väldigt god fylld Citronkaka.




Gör valfri sockerkaka och smaksätt med citron eller använd citronmix, som jag alltid gör. Dela kakan i två delar och fyll den med creme fraiche smaksatt med lemoncurd och skivade jordgubbar. Gör en glasyr av florsocker och citronsaft och häll ovanpå kakan. Lite kul strössel. Snabbt och enkelt att göra och den blev perfekt efter en natt i kylen!



Sedan kan man kolla på film och det kan man faktiskt göra även om solen skiner. En film om dagen har jag kollat på den här veckan och Ja, jag är så omodern att jag fortfarande hyr... ;) (Det hade ni också gjort, om ni hade haft min uppkoppling...annars hade jag fortfarande suttit där och väntat på den första filmen...)



Första filmen ut var också den bästa. Den skulle passa bra i min samling av "måbra" filmer. "Eat Pray Love" - Lyckan, Kärleken och Meningen med Livet. Kvinna tröttnar på sitt liv hemma i NY och åker iväg till Italien, Indien och Bali. Den här typen av filmer får mig att vilja göra samma sak. Jag ska se om den många gånger och till slut kanske jag gör samma sak..... :)



"Love & other drugs" - två udda typer träffar varandra. Mycket erotik för att vara en amerikansk film! Varm, rolig och tänkvärd! Handlar om läkemedelsbranschen och så som det går till i filmen, går det tyvärr till irl också. Sex säljer bättre, än sjukdom och ännu bättre om det är en medicin, som riktar sig till män!



"Du kommer att möta en lång mörk främling" är en Woody Allen film. Hört mycket positivt om den här filmen och den var småmysig, men inte mer. Märkligt slut eller inget slut alls. Ingen slut alls i min smak i varje fall! ;)Handlar om två par, som trasslar till sina liv och tror att gräset är grönare på andra sidan. En spåkvinna har en viss roll i det hela, därav filmens något kryptiska namn!



"Tamara Drewe" - en mysfilm rakt igenom. Dramatik, mat, sex och gamla relationer väcks till liv på den engelska landsbygden, när Tamara återvänder för att sälja sitt barndomshem. En udda flicka då - en sann skönhet nu.



"The other woman" - en riktig bra film, trots alla snyftingredienser. Ung kvinna träffar äldre, gift man. Han skiljer sig och de gifter sig och hon blir gravid. Han har en son sedan tidigare. Bitter fd hustru. Kunde lätt ha blivit en katastrof, men det blir det aldrig. En näsduk eller flera är dock inte fel att ha i närheten.... :)



"Somewhere" - är en udda film. Jag hyrde den mest för att det är Sofia Coppola, som är regissör och jag älskade hennes film, Lost in Translation. Handlar om en man, som lever ett utsvävande liv med fester, sprit och sex. En dag flyttar plötsligt hans dotter hem till honom och då får han omvärdera sitt liv. Det händer inte speciellt mycket och jag snabbspolade en hel del, men den har sina stunder mellan varven.

8 kommentarer:

  1. Hihi, vi tittar visst på samma chickflicks! Har också sett Tamara Drew, Love and other drugs och East Pray Love. Den sistnämnda som bok är bra, särskilt ät-kapitlet!!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig kaka att ta tillvara på lemoncurden! Bra tips, jag har nämligen en burk i kylskåpet som jag "glömt bort".
    :-)

    SvaraRadera
  3. Ingen dålig kylskåpsstädning som slutar i sådana godsaker!
    Vi hyr faktiskt också, kan inte hämta ner någonstans från alls... Eat, pray love har vi båda (faktiskt, hör och häpna!) läst och gillade. Fortfarande inte sett men får väl tummarna loss nån dag.

    SvaraRadera
  4. Så tokgott, vilken härlig kylskåpsrensning

    SvaraRadera
  5. Hanna - Typiska tjejfilmer! ;)

    tina - Ta lite mer lemoncurd och mindre cf. Blev rätt löst, men natten i kylen fixade till det! :)

    Mårtenssons - Det blev en bra kombination. Citron är gott! Hyr den och se den. Julia R var perfekt i rollen! :)

    Linda - Citronkaka är min faviskaka och här blev det ännu mer citronsmak. Mums! :)

    SvaraRadera
  6. Citronkaka lät friskt och gott.

    SvaraRadera
  7. Enkelt och gott lät det där. Mums.

    SvaraRadera
  8. Erika - Citronkaka är min favorit. Friskt! :)

    Yasemin - Det är bra med enkla recept mellan varven! Snabb njutning! :)

    SvaraRadera