tisdag 16 augusti 2011

Efter sommarens frosseri...

...kan det väl passa med en liten småkaka! Har man inte frossat tillräckligt tar man flera! ;)



Ranarpskakor

4.5 dl vetemjöl
200 gr smör
3/4 dl socker
1 äggula

Arbeta samman degen snabbt och låt den vila någon timme i kylskåpet. Rulla små bollar och tryck ut dem i kakformar.

200 gr mandelmassa
2-3 äggvitor
mandelspån

Riv mandelmassan grovt och blanda med äggvitorna. Ta ett tag med elvispen. Fördela fyllningen ovanpå kakorna. Garnera med mandelspån. Ugn 200 grader, cirka 10 minuter.
Ta ur kakorna ur formarna vid servering. Formarna är mest för att fyllningen inte ska rinna ut på plåten!

Jag hade egentligen tänkt att göra Milanostänger, men det gick inte att kavla ut degen av någon anledning. Jag gjorde en annan variant istället och det blev minst lika gott och eftersom jag var i sommarstugan fick de namn därefter!

Är ni sugna på fler småkakor, så ta en titt här! Inte bara en massa ljuvliga små godsaker, utan också ett himla fint kakfat! :)

5 kommentarer:

  1. Och har man frossa tillräckligt så tittar man på bilden och fantiserar:)

    SvaraRadera
  2. det passar väl alltid med en liten småkaka? ;)

    och mördeg är verkligen inte lätt att kavla ut, att göra det under smörpapper eller gladpack har jag blivit tipsad om men inte hunnit testa ännu...

    SvaraRadera
  3. Mårtenssons - Det var ett bra förslag! ;)

    Pernilla - En småkaka är tyvärr alltid rätt, men det blir lätt fler! ;)

    Jag försökte kavla mellan plast, men det gick inte alls.

    SvaraRadera
  4. Småkakor kan jag äta hur mycket som helst av. :-)

    SvaraRadera