fredag 26 augusti 2011

Hallå där alla Ni, som inte har provat än...

...att göra Macarons!



Nu måste ni bara testa. Det här receptet är så otroligt enkelt. Det tar lite tid förstås (det kan man aldrig komma undan), men det är inte svårt och smeten är heller inte speciellt känslig. Du kan ta äggvitorna direkt från kylen.

1.75 dl mandelmjöl
1.5 dl florsocker


Siktas i en stor bunke.

1 äggvita
1.3 msk strösocker


Här behövs en hushållsassistent. Min har en hastighet mellan 0 - 10. Vispa äggvitan till skum. Tillsätt sockret och fortsätt att vispa tills det blir ett tjockt vitt skum.

nästan 1 dl strösocker
0.25 dl vatten


Koka upp sockerlagen. Sänk hastigheten på assistenten till 2-3. Precis när det börjar att koka tar du pannan från plattan och häller sockerlagen bums (stelnar snabbt) i marängsmeten och fortsätter att vispa på något över medel (7-8) i 10-15 min. Massan ska vara kall och glansig.

1 äggvita
Smaksättning eller färg


När den andra marängmassan är färdig blandar man i äggvitan (ovispad) i mandelblandningen. Tillsätt smak eller färg. Jag tog lakritspulver. Man får testa sig fram till lagom mängd.

Vänd ner marängsmeten i mandel/florsockerblandningen och rör om ordentligt. Fyll en sprits med en stor tyll (1.8) och spritsa ut lagom stora klickar på en plåt med bakplåtspapper. Håll fast pappret med ena handen och slå hårt under plåten, så att du får bort alla toppar.



Sedan ska kakorna vila minst 45 min, gärna 1 timme i rumstemperatur. Detta är för att de inte ska spricka, vilket de ibland gör ändå, men risken är mindre. ;)

Ugn 160 grader, mitt i ugnen cirka 10-12 min. Ta bort dem direkt från plåten och låt dem svalna. Lägg samman två och två med en god smörkräm mellan.



Jag hade lakritssmörkräm mellan mina.

100 gr smör
2 dl florsocker
2 äggulor
50 gr vit choklad
lakritspulver efter smak


Rör samman allt och spritsa eller klicka ut smörkrämen. Blir finare med sprits. Går att förvara dem i frysen, om där nu ev skulle bli några över! ;)



Sätt igång nu och prova! Detta är ett bra "förstagångsrecept", trots det extra momentet med sockerlagen. Kom ihåg en sak - även om de blir misslyckade, så smakar de alltid mums och övning ger färdighet! :)

Några bra tips: Andvänd pulverfärg, om ni ska färga. Låt dem vila minst 1 tim. Är de stora behöver de vara 12 minuter i ugnen. För kort tid gör att de inte släpper pappret. Vänd upp och ner på bakplåtspappret och smäll till dem underifrån, så lossnar de lättare.

Ibland trots att man har gjort allt rätt, så spricker de i alla fall. Det är lite charmen med Macarons - att man aldrig vet hur slutresultatet blir! ;)

8 kommentarer:

  1. Vad gott med macarons. Jag bakade sånna förra sommaren men de blev så fula... men goda. Jag har länge tänkt försöka igen, har till och med mandelmjöl hemma så jag har ingen ursäkt att inte testa igen.:-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Fler enkla recept till folket! Lakrits, cant go wrong with that!

    SvaraRadera
  3. Kan du inte bara ta och skicka hit några så vi äntligen kan få smaka? :)

    Ha en fortsatt härlig helg,
    M

    SvaraRadera
  4. Ja, det ar nog dags att testa nu... :)

    SvaraRadera
  5. Erika - Blir betydligt lättare med färdigt mandelmjöl. Man får öva - ibland blir de bra och ibland inte, men smaken är alltid underbar! :)

    Karin - Prova! :)

    Kim - Lakrits är alltid rätt! :)

    Mårtenssons - Nästa gång jag gör dem ska ni få ett smakprov. Lovar! :)

    Hanna - Det här är definitivt något för dig. Dina kollegor kommer att bli stumma av beundran! :)

    SvaraRadera
  6. Tack! :) (Jag åt upp några, som inte blev så bra...)

    SvaraRadera