tisdag 2 augusti 2011

Mumsiga sakernas Dag!

I lördags var jag och I på utflykt. Det var ett perfekt väder. Både mulet och sol. På vägen hem kom det en regnskur, men det gjorde inget då. Vi hann med massor, framförallt hann vi med att stoppa i oss en massa..... ;)

Första stoppet var Sofiero. Där finns mycket att titta på. Just nu är där en utställning om Drottning Ingrid inne i slottet. Där finns även slottsbod, utställningar, trädgårdsbod, underbara blommor och sedan hela den stora parken och sist, men inte minst den alldeles sagolika utsikten! :)







Fikapaus med köpta mackor och småkakor och I´s hembakta syltgrottor och citronpinnar.



Vilket slöseri, så låååång väntan och sedan inget mer! ;)




Kungens vinhus. Här skulle jag lätt kunna spendera några timmar. Läsa en bok eller bara sitta och njuta.




På väg mot nästa mål gjorde vi ett obligatoriskt stopp vid Sofierokiosken! :)



Nästa ställe var Birgit Nilssons museum i Västra Karup på Bjärehalvön. På vägen dit hämtade vi upp min Pappa och vi startade med kaffe och Aidatårta. Maränghistoria med chokladcreme, grädde, hallon och en massa nötter! Solen sken och det var hur mysigt, som helst. Därefter var det visning av Birgits barndomshem och allmän information om hennes liv. Vi hann inte med hennes museum - det tar vi nästa gång.





På vägen hem blev det middag hos Rut på Skäret. Sedan kunde jag knappt andas, så mätt jag var! Det var en härlig dag, trots en viss obalans i matintaget! ;)


9 kommentarer:

  1. Härligt med dagsutflykter, det finns verkligen hur mycket som helst att se och göra i vårt land!

    SvaraRadera
  2. vilken härlig utflyktsdag! tycker det ser ut som ni fick i er en himla massa godsaker ;)

    SvaraRadera
  3. Ser superhärlig (och gott) ut =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där =)

    SvaraRadera
  4. Mårtenssons - Oftast glömmer man bort Sverige och det är synd!

    Pernilla - Det blev nästan lite för bra.. ;)

    Coquina - Tack! :) Tar mig en titt.

    SvaraRadera
  5. Så dålig på den delen av skåne och finns så mycket oupptäckt. Född o uppvuxen i skåne så när jag åker dit blir det oftast till föräldrarna. Norra och östra kusten är min "hood".

    SvaraRadera
  6. Ser ut som en härlig dag med massor av gosaker. :-)

    SvaraRadera
  7. Sofie - Så blir det oftast. Jag kan den västra delen bäst, för där är jag uppvuxen och sommarstugan finns på Bjärehalvön.

    Erika - Ja, det var en skön dag..fast jag blev FÖR mätt... ;)

    SvaraRadera
  8. Sofiero har jag ännu inte besökt, men skulle bra gärna vilja. Det ser ut som ett paradis.

    SvaraRadera
  9. tina - Ja, det är fint där. Rogivande, men man får inte missa glasskiosken efteråt! ;)

    SvaraRadera