torsdag 11 augusti 2011

Två cafétips

Med tanke på vädret - i varje fall här nere på de sydligare breddgraderna - tänkte jag bidra med två cafétips.

Tror att jag har tipsat om det här stället tidigare, men det tål att upprepas. Cacaofoni mittemot St Petri kyrka i Malmö. Där kan man köpa de ljuvligaste pralinerna, men man kan också njuta av godsakerna på plats tillsammans med en kopp kaffe eller varm choklad. Jag sitter alltid på fönsterkarmen och tittar ut på folklivet samtidigt, som jag njuter av deras lakritspralin. Värd en lååååång omväg! :) Tröttnar man på folklivet utanför, kan man titta i någon smarrig bok om choklad och bakverk.

Jag satt och tittade i "Lakrits, mint och choklad" och har ni den här boken, så håll hårt i den. Vilka läckerheter! Slut på förlaget så klart, men jag ska försöka få tag i den på biblioteket.



Idag har jag och A varit i Ystad och där regnade det konstant. Vi tillbringade mesta tiden på mitt favoritcafé, som numera heter "Hos Morten" och har ett betydligt bättre sortiment, men är lika mysigt, som tidigare. Italiensk bärtårta med vanilj och extra vaniljsås provade vi denna gången.


6 kommentarer:

  1. Bra med Malmötips,det mottager vi tacksamt. Det blir ju en runda dit med tåget då och då och det är alltid lika roligt med nya ställen att besöka.
    Men, en tur till Ystad och så kom du inte upp och hälsade på? Hmmm...:) Visst har det blivit lite annan sortiment på gamla bookcaféet,till det bättre faktiskt. Inte så långt från vår adress.

    Och förresten, det regnar fortfarande...
    Hör av dej nästa gång du styr stegen hitåt, kanske vi kan sammanstråla.

    SvaraRadera
  2. Trevligt med cafétips. Jag känner till dem båda men (ännu) inte varit, så finfint.

    SvaraRadera
  3. Mårtensson - Nästa gång säger jag till! :) Trist med allt regn - Ystad gör sig bäst i vackert väder.

    Cecilia - Cafétips kan man aldrig få för många av! :)

    SvaraRadera
  4. Cacaofoni ska jag lägga på minnet och ta med familjen på vid nästa Malmö-tripp :-) Ska höra med lillebror han varit där annars får han pallra sig dit.

    SvaraRadera
  5. Louise - Inget stort ställe, men mysigt och familjärt. Jag brukar alltid prata med kvinnan, som äger det och hon delar frikostligt med sig av sina recept och tips! :)

    SvaraRadera
  6. Toppen med cafétips =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min 1 års tävling =)

    SvaraRadera