tisdag 25 oktober 2011

Höst för mig..

...är ljung i olika färger på balkongen tillsammans med en pumpa och ljus.



Det är en runda i parken på väg hem från jobbet. Alla underbara färger, som tyvärr inte kommer till sin rätt via mobilkameran.



Det är en stund på golfbanan efter jobbet. Slå ut några bollar, ta en fika ute och njuta av att solen fortfarande är varm och vindarna är ljumma.



Det är äppeltider. Den här är lite annorlunda med lemoncurd i smeten.



Den här är en vanlig smulpaj, fast smuldegen är gjord på hasselnötsmjöl. Testa att byta ut mjölet, när ni gör paj mot mandelmjöl eller hasselnötsmjöl. Jag hade även lite havregryn, socker och sirap i degen och smör förstås. Vaniljvisp till.



Höst är även svamptider för mig, fast här har jag fuskat och plockat mina champinjoner och trattkantareller i butikens lådor... ;) Stekt dem i lite smör, ett par msk grädde, lite finhackad persilja och en slurk sherry. Favoritknäcket till och mer behövs inte för att jag ska bli lycklig! :)



Vad är höst för er?

9 kommentarer:

  1. Visst är hösten en härlig tid den också, alla fina färger, klar hög frisk luft, sitta inne och njuta när regnet paddrar mot rutan och alla tända ljus! För att inte tala om alla goda grytor, soppor och att man äntligen känner för att baka bröd igen:)

    SvaraRadera
  2. visst är det finfina höstdagar vi har nu? jag fick lov att sakta in på min springrunda i skogen idag för det var så vackert när alla löven var helt knallgula, det kändes som att jag sprang i en smörbytta ;) färgen alltså, inte konsistensen.

    haha, ja den där torbjörns historia vill man ju gärna höra mer av. eller så vill man inte det, jag kan faktiskt inte riktigt bestämma mig...

    SvaraRadera
  3. Hösten är verkligen helt underbar, ja de dagar det är sol förstås :-) , fast när regnet vräker ner som nu är det himla mysigt att sitta inne i värmen, uppkrupen i soffan med lite härligt god varm choklad och vispgrädde och massa levande ljus.

    Fast store sonen är nog glad över regnet, då finns det massa vattenpölar på dagis imorgon att hoppa i :-)

    SvaraRadera
  4. Bra tips med mandelmjöl i pajer! Det ska jag testa. Är ju så enkelt att göra själv nu när jg har en mandelkvarn.
    Tack för påminnelsen om pumpor. Kom på att mina ligger i bakluckn på bilen. Ute i trädgården ska de ju vara! :-)

    SvaraRadera
  5. Kul att se att du håller igång golfen =)
    Mina 2 rundor på 2 år imponerar inte på någon ;)

    SvaraRadera
  6. Jag älskar hösten och dess mörka, lite dystra ton. Hög, krispig luft är som balsam för själen. Iaf min :D

    SvaraRadera
  7. Härligt att läsa o se dina bilder...... du är jättebra på detta!!!
    Kramar, S

    SvaraRadera
  8. Åh, vilket underbart inlägg! Höst är verkligen allt det där, och mycket mer <3 Äppelkakan med lemon curd i smeten låter ljuvlig, den ska jag testa!

    SvaraRadera
  9. Mårtenssons - Jag är helt förälskad i alla färger och det luktar gott också. Naturen, alltså! Brödbak ska jag också försöka få till. Minitripper är också kul på hösten! Tack för restaurangtips i Gbg! :)

    Pernilla - Fast nu måste det ha kommit fler färger, än bara gult...nu känns det mer, som en Nnonstoppåse! ;)

    Linda - Choklad med vispgrädde - ja, då får det gärna regna! :D

    Frostrosor - Prova även hasselnötsmjöl. Blir en sådan god smak, som passar så bra till just äpplen! :)

    Kent - Har du tappat stinget eller? ;) Jag har heller inte spelat så mycket denna säsong, men nu har jag bytat klubb och nästa år ska jag brukar allvar på riktigt! :)

    Helena - Jag älskar hösten, som den är just nu här nere...mulet, fuktigt, massa färger och lukter och varmt!

    S - Tack! :) Kram

    Alexandra - Ja, testa med citron. Gott ihop med äpple! :)

    SvaraRadera