onsdag 12 oktober 2011

Saltlakritsmaränger

Jag håller på med en bakbeställning, som ska vara klart till helgen och då har jag fått en del äggvitor över. Kände för att prova att göra maränger och surfade runt för att hitta ett bra recept. Inte det lättaste, men till slut hittade jag det ultimata receptet. Hade lite lakritspulver över, som hade stelnat. Hällde på varmt vatten. Sedan har jag beställt en massa strössel från Borgeby bl a deras saltlakritsflagor, som nog är något av det godaste jag någonsin har smakat. Jag provade att göra en kombination av allt och de här marängerna blev sanslöst goda, om jag nu får lov att säga det själv och det får jag, eftersom det är min blogg! ;D



3 äggvitor
1½-2 dl strösocker
½ krm ättikssprit
lakritspulver och saltlakritsflagor efter smak

Vispa äggvitorna, sockret och ättiksspriten till en seg massa. Jag gjorde mina i min Kitchen Aid på högsta volym ett par minuter. Tillsätt pulvret och flagorna. Jag tog mycket, eftersom det i mitt tycker aldrig kan bli för mycket av saltlakrits! :)

Klicka eller spritsa ut på bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen på 100 grader i ca 1 timme.



En marängsviss på de här marängerna skulle nog bli underbart eller kanske om man gör en hel botten och fyller med någon frisk mousse. Får bli mitt nästa projekt.



Strösslet/flagorna köpte jag här. Jag köpte en hel del till, för man måste komma upp i 400 kr för att få det fraktfritt. Nu har jag bunkrat upp med strössel, kryddor och små burkar för en lång tid framöver....

11 kommentarer:

  1. Bara rubriken får det att vattnas i munnen på mig! Marängsviss med jordgubbar och saltlakritsmaränger. Mmmmm!!!

    SvaraRadera
  2. OJ, så gott! Kan tänka mig att en frisk citronmousse skulle bryta av fint mot en saltlakritstårtbotten. :)

    SvaraRadera
  3. Men då tar vi och beställer några lakritsmaränger och gärna en sån där god mousse med dom i!

    SvaraRadera
  4. Karolina - Den kombinationen....mums! :)

    Hanna - Citron och lakrits är inte alls dumt.

    Mårtenssons - Ni gör moussen och jag marängerna. Deal! ;)

    Linda - Prova! Jag ska stoppa flagorna i mina macarons nästa gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provade med krossad turkisk peppar godis, det blev otroligt gott:)

      Radera
    2. Det kan jag tänka mig att det blev! :)

      Radera
  5. satan vad gott !!!

    SvaraRadera
  6. Michael - Sanslöst är ordet! :)

    SvaraRadera
  7. Verkar galet goda! Har själv börjat baka nu när jag har ett vettigt kök. Men jag är lååångt bort från dina alster! :)

    SvaraRadera
  8. Helene - Övning ger färdighet! Blir det inte bra kan man alltid spritsa lite grädde ovanpå, så blir det kalas! :) Maränger är lätt att göra och man kan blanda i nästan vad som!

    SvaraRadera