söndag 6 november 2011

En av städerna i mitt hjärta

Jag gillar Stockholm. Har alltid gjort. Skulle kunna tänka mig att bo där, men då skulle det ju förstås vara mitt på Djurgården eller möjligtvis på Strandvägen, med utsikt över Djurgården! Det lär väl dröja och under tiden får jag nöja mig med att njuta av staden i mindre doser! ;)

Jag och A var där på kortvisit och den mesta tiden spenderade vi, som sagt på Djurgården. Underbara höstfärger och skönt väder, trots att solen inte sken. Gick minsann att sitta ute och fika på Rosendal.

Mys på tåget upp. Vi var nästan i tid. Jag har en ny slogan till Sj, som de kan få alldeles gratis av mig. Sj - företaget, som alltid överraskar. Fram kommer man alltid, men man vet aldrig NÄR!! ;)



På väg ut mot Djurgården. Finns det en blåare port, än denna? :)





Kakbuffén på Rosendal.



Utefika med varm äppelmust och kardemummabulle med äpple. Helt ensam är man dock inte på uteserveringen. Ett helt gäng gråsparvar/pilfinkar gjorde oss mer än gärna sällskap. Man fick hålla i bullarna.... ;)



Sedan ner till mitt absoluta favoritcafé i Stockholm - Skånska Gruvan. Öppet 365 dagar om året. Bra att veta, om man inte vet vart man ska gå någon dag. Öppen spis, fina lampor i taket. Underbara kakor - mycket bättre, än Rosendal. Här avnjöts det Äppelkaka med grädde. Blev mycket äpple, men så ska det vara på hösten!





En sväng om Svenskt Tenn på vägen tillbaka till hotellet. De har gjort om och det är alltid härligt att ta sig en titt där inne.



På kvällen var vi på Capri och åt pasta. Lite väl stora portioner och en väldig massa sorl, men annars var det helt ok.




Tror att det här blev en upprepning av mitt förra besök i huvudstaden. Nästan samma bilder också, fast från en annan årstid. Därför ska jag tipsa er om en annan restaurang, som vi hittade. Underbar liten pärla med god mat och trevlig personal. Aubergine heter den och ligger i korsningen Linnégatan/Jungfrugatan.

10 kommentarer:

  1. JA TINA, flytta upp hit, Stockholm i våra hjärtan♥! Och jag gillade din slogan till SJ, den borde du skicka in ;)
    kram Fanny

    SvaraRadera
  2. Fanny - Fast jag tror att det finns andra, som tycker att jag ska bli här i en annan stad i mitt hjärta ♥!:) Kram

    SvaraRadera
  3. Verkar som att du har haft det trevligt i Stockholm - så bra <3 Det där utefikat hade jag gärna varit med på - varm äppelmust <3 Och bästa sloganen! Passar dem perfekt!

    SvaraRadera
  4. Visst är det så härligt i Stockholm, även en av våra favoritstäder, det är något visst med den där storstadspulsen. Men sen är det skönt att komma hem igen:)
    Nej tågen är verkligen inte att lita på, varken SJ eller Skånetrafiken, undrar om inte den är värre egentligen? Själva blev vi avkastade på Svågertorp där vi skulle få byta till nästa tåg mot Ystad, sen blev det tåget inställt så vi fick hoppa tillbaka på det gamla tåget som fortf. stod kvar på spåret och fortsätta åka med det... Man undrar ju lite...

    SvaraRadera
  5. Alexandra - Det var jättegott med varm äppelmust! Perfekt att ha med i termos ex om man är ute och går! :)

    Mårtenssons - Man kan kanske byta ut Sj mot Skånetrafiken eller mot stadsbussen, som gärna hoppar över en tur ibland ex när man ska till eller från jobbet!! ;)

    SvaraRadera
  6. Vilken mysigt café det där Skånska. Kul med lite Sthlmstips även om jag inte åker dit så ofta numera. Skåne har ju prioritet. :)

    SvaraRadera
  7. jag har jättesvårt för stockholm :( men det är nog för att jag blir så stressad av alla människor och så vet man aldrig vart man ska gå för att det ska bli mysigt så då sitter man där på de gamla vanliga tråkställena med alla andra turister i slutänden... därför är det fint att du delar med dig av såna här bra tips, så jag också kan lära mig att gilla stockholm!

    SvaraRadera
  8. Hanna - Det är verkligen en pärla. Det är ju dessutom öppet alla dagar, om du någon gång skulle komma dit! :)

    Pernilla - Det är ju klart att du måste lära dig att gilla S! Där är en del turister på Rosendal också, men där kan man ändå hitta en hörna för sig själv. Goda kakor gör det alltid lättare att tycka om en stad! ;)

    SvaraRadera
  9. Åh vilken bra Stockholmstipsning, kul att läsa om tipsen och så fina bilder på den vackra staden. Hej Helena i Småland

    SvaraRadera
  10. Helena - Bra med tips utanför turiststråken! :)

    SvaraRadera