måndag 12 december 2011

Fudge eller kola - skillnaden är hårfin ibland

I onsdags förra veckan, när A och jag hade vår bak- och godiskväll skulle vi prova att göra Julfudge med lakritssmak. Inget svårt recept, däremot tog det JÄTTElång tid innan det var klart. 10 min enligt receptet, men vi höll nog på i minst 25 min innan kulprovet var lyckat. En smulig gammeldags fudge enligt receptet, men så blev inte vårt resultat. Det blev bara platt och SÖTT. Hu!! :(





De, som ändå vill prova får receptet här:

4 dl socker
2 dl grädde
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 msk lakritspulver
1 dl grovhackad mandel

Koka socker, grädde, kakao och vaniljsocker på svag värme tills massan klarar kulprovet. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner lakritspulver och mandel och häll upp på plåt med bakplåtspapper. Bred inte ut den för tunt. Svalna och skär i lämpliga bitar.

Måste fudge vara så sött? Kan man inte ha mindre socker i?

Dagen efter gjorde jag ett försök att fixa till den. Krossade alla bitarna och ner med dem i en kastrull igen. I med 100 gr choklad och essens med saltlakrits och viol. Kokade upp den på nytt och resultatet blev bättre beträffande konsistensen, men smaken....nja..inget, som jag kommer att göra igen!



I lördags gjorde G och jag Choklad- och lakritskolor. Enkelt recept med ingredienser, som man för det mesta har hemma. Vi hade lakritspulver istället för turkisk peppar.



Röra, röra, röra och i med kökstermometern...den är lite känslig beroende på var i smeten den är, men till sist masade den sig upp i 122 grader.



Av från spisen och i med choklad och lakritspulver och här gjorde vi (JAG) det klassiska felet med olika temperaturer. Chokladen var kall och massan var varm = det SKAR sig!!! Inget fel på smaken, men konsistensen blev mer fudge dvs smulig! ;) Det var ju inte tanken, så....



...ner med allt i kastrullen igen, tillsatte en skvätt vispgrädde och kokade upp den på nytt. G rörde, som besatt och simsalabim, så blev det kola igen! :)



Väldigt fin lakritssmak - denna gången använde jag lakritspulver från Borgeby Kryddgård. Lite för mjuk i konsistensen, men det berodde nog på omkoket. Det var en god smak på kolan innan man tillsatte choklad och lakrits också. Ett recept, som man kan variera i det oändliga tror jag.

11 kommentarer:

  1. Känner igen mig, min tänkta lakritsfudge blev lakritskolor och min tänkta vaniljkola med vaniljfudge :-), fast idag fick jag till en härligt seg chokladkolla, precis som den skulle vara

    SvaraRadera
  2. Det är ju tur att både fudge och kola är gott, så det inte gör någonting om de byter skepnad ibland ;) Men jag kan hålla med om att fudge kan bli lite VÄL sött, och då är jag en sockergris av rang! Om du kommer på ett mindre sött recept så får du gärna dela med dig :D

    SvaraRadera
  3. Linda - Överraskningar var gång! ;)

    Alexandra - Det viktigaste är ju faktiskt smaken, men det är ju kul om det ser snyggt ut också! :)

    SvaraRadera
  4. Du har vår adress va? Nej, då ingen fara... vi får väl helt enkelt ta oss i kragen och fixa till lite gotter här hemma snart!

    SvaraRadera
  5. Mårtenssons - Meeen, jag tycker att det är en ypperlig idé. Vi byter. Ni fixar sill och skinka och jag gör julgodis! ;)

    SvaraRadera
  6. Skoj med julbak =) Nu kan du tävla om tre presentkort på min matblogg så kika gärna in där och tävla innan tävlingen går ut imorgon =)

    SvaraRadera
  7. Glad Lucia! Hoppas att du får en fin dag.
    Ska ta tag i godiskokande i dagarna jag med :-)

    SvaraRadera
  8. det är himla svårt det där med att lyckas att få perfekt konsistens på fudge tycker jag... min blir oftast alldeles för sockrig i konsistensen. önskar att man kunde hitta det där perfekta receptet som aldrig failar ;)

    SvaraRadera
  9. Coquina - Tur dock att det bara är en gång om året! ;)

    Loiuse - Detsamma! Det blev många lussebullar och de hembakta, som jag fick i present var bäst! :)

    Pernilla - Sockrig är ordet! Jag gillar sött, men där går gränsen!

    SvaraRadera
  10. Såg det var längesedan detta fudgekok, men tänkte bara säga, i mitt recept (tror det är ungefär likadant) så efterkulprovet är grönt så ska man röra med en träslev tills all fudgesmet har svalnat. Man märker då det är färdig rört, för den tar ihop och blir som en boll, dvs den ska INTE vara rinnig då man häller ut den på plåten. Tar väl typ 15 minuter eller nåt, det var längesen jag gjorde! Då blir den sådär "lätt" och inte kola aktig.

    SvaraRadera
  11. Maria - Tack för tipset, även om det var ett tag sedan jag gjorde det! Bra att veta till nästa gång! :D

    SvaraRadera