måndag 9 januari 2012

Det är ansträngande att vara kär...

...eller Nej, det är det ju förstås inte - det är bara alldeles underbart, men det är ansträngande att man måste hinna med en massa annat också, som ex jobbet, hemmet, sociala livet, nyårslöftena och bloggen.... ;)

Här kommer i varje fall de utlovade recepten från nyårshelgen och mina ändringar får ni efter recepten. Bilder hittar ni, om ni scrollar ner till inlägget under! Alla recept är för 4-6 personer.

Först var det Oxfilé, men det får ni inget recept på. Bara att ta en bit och skära i lagom stora bitar och sedan steker ni det på spisen. Lätt, som en plätt om man har vana att handskas med kött och har man inte det (ex som Jag), så lämnar man över det till någon annan! ;)

Tryffelsmör

200 gr smör
1 tsk tryffelolja
1-2 tsk färskpressad citronsaft
1 vitlöksklyfta
1 scharlottenlök
1 msk finhackad persilja

Skala och strimla vitlök och lök och stek i olja. Vispa smör och citronjuice luftigt med elvisp och tillsätt lök, persilja, tryffelolja och ½ tsk salt. Forma till en rulle och förvara i kylen.

Mina ändringar: Vi hann (läs orkade) inte steka löken och vitlöken pressade vi i. Tryffeloljan hade tappat smaken och vispade gjorde (orkade) vi inte heller. Kanske inte så konstigt att vi inte tyckte att det här smöret var något extra! ;)

Sedan skulle det vara en snitsig potatis- och jordärtskockskaka till, men när jag väl fick läst receptet ordentligt insåg jag att den skulle ju vara i ugnen MINST 2 tim och vid det här laget var vi rätt hungriga, så det blev en justering åt gratänghållet i muffinsformar.

Ta valfri mängd potatis och jordärtskockor i tunna skivor och fördela i muffinsformar. Teflonform med plats för sex stora muffins. Blanda smält smör och vispgrädde och häll på. Ung till hälften. Salt och svartpeppar. Ugn 225 grader cirka 45 min. Man får prova sig fram.

Dagen efter gjorde vi ett mos istället av potaits och jordärtskockor. Ta lite mer potatis. Smör, salt, persilja och en slurk grädde gjorde att det blev helt ljuvligt! :)

Portvinssky

3 dl rött portvin
100 gr rotselleri
1 liten morot
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
1 tomat
1 dl balsamvinäger
2 msk konc kalvfond
1-2 msk brun maizenaredning
vatten, olivolja, smör, salt, peppar

Skala och hacka rotselleri, morot, rödlök, vitlök och tomat. Bryn grönsakerna i 2 msk olja. Häll på vinägern och rör om. Koka tills vätskan får en sirapsliknande konstistens. Häll på portvinet och koka tills 1/3 av vätskan återstår, ca 1 dl. Tillsätt kalvfond och 4 dl vatten. Låt småkoka 10-15 min. Vispa ner maizenaredningen. Sila av. Vispa ner 1 msk kallt smör, salt och peppar.

Mina ändringar: Min vinäger var tjock från början, så där sparade vi en del tid. Jag hade inget portvin, utan tog 2 dl rödvin och 1 dl sherry istället. Sedan råkade jag hälla i kalvfonden i fel ordning och min maizenaredning var vit, men det gick bra ändå.

Sist, men inte minst....efterrätten! :)

Punschparfait med mandeltäcke och rårörda blåbär

Mandeltäcke
200 gr mandelmassa
2 äggvitor
2 msk mandelspån
Parfait
3/4 dl punsch
75 gr mörk choklad
1 vaniljstång
5 äggulor
1 1/4 dl socker
5 dl vispgrädde

Ta en avlång form, 1.5 liter och rita av den på ett bakplåtspapper. Klä den sedan med plastfolie.
Mixa mandelmassan och blanda med äggvitorna. Spritsa eller bred ut massan på bakplåtspappret. Strö på mandelspån. Ställ i frysen ca 10 minuter. Ugn 275 grader, längst ner i ugnen 6-8 minuter tills den fått fin färg.
Hacka chokladen, dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa äggulor, socker, vaniljfrön och punsch 2-3 min med elvispen. Vispa vispgrädden fast och blanda ned i smeten. Blanda i chokladen.
Häll den i bakformen och lägg på mandellocket med ovansidan uppåt. Frys i minst 8 timmar. Servera i skivor tillsammans med blåbären.

Mina ändringar: Jag hade bara ½ dl punsch. Fyllde upp med vaniljvodka och hade choklad med glöggsmak. Tillsatte 1/3 påse minimarshmallows. Sedan hade vi blåbär och hallon till och en espresso, så klart. Pronto! ;)

4 kommentarer:

  1. Jag vill också vara kär! :) Fast det kanske är bra att jag inte är det, jag som knappt hinner med allt ändå... ;) Alltså, din punschparfait... Den låter så underbar att jag inte har ord! Speciellt med dina ändringar - choklad med glöggsmak? På riktigt? YUM!

    SvaraRadera
  2. Det är härligt och man får faktiskt en massa extra energi också... :)

    Malmö chokladfabrik, som har den smaken. Julchoklad. 1878 tror jag deras chokladsorter heter. Kolla i någon chokladaffär eller på nätet.

    SvaraRadera
  3. Ingen dålig middag, det där inte! Och perfekt avslutning med punschparfait!

    SvaraRadera
  4. Hanna - Det var en perfekt middag med ett underbart vin och ett härligt sällskap! :)

    SvaraRadera