måndag 9 januari 2012

Det har sina fördelar med att jobba skift!

Idag har det varit en helt vanlig måndag. De flesta har nog jobbat, men jag har haft ledig dag och då kan man ju passa på att göra en massa nyttiga saker, som ex att motionera, städa, tvätta etc eller så kan man bara njuta av dagen! :)

Jag har tillbringat mesta tiden av dagen i soffan. Druckit expresso och läst den här alldeles ljuvliga boken. Man kan inte bli något annat, än glad! :D



Man blir hungrig i soffan också och till middag gjorde jag Kalvfärsbiffar med ansjovis och potatis- och jordärtskocksmos.



Till biffarna tog jag 500 gr kalvfärs och blandade med ½ burk hackad ansjovis, 1 ägg, 2-3 msk kaffegrädde, 2 msk hackad bladpersilja, salt och svartpeppar. Formade biffar och stekte dem ett par minuter på var sida i smör. Lät dem sedan steka klart i kalvfond, vatten och lite kaffegrädde.

Till moset tog jag ett par potatisar och några små jordärtskockor. Kokade dem i 20 min ungefär och mosade dem sedan tillsammans med en klick smör, lite kaffegrädde, finklippt persilja, salt och svartpeppar.

Tomat till. Enkel rätt, som gick snabbt att laga till.

7 kommentarer:

  1. Oh ja, jag förstår att det är en stor fördel med att jobba skift, att vara ledig när inte alla är det :) Jag får ju också en bit av det i och med att vi studenter oftast inte har lektioner alla dagar i veckan. Det trivs jag bra med ;D

    SvaraRadera
  2. Man hinner med en massa och behöver inte trängas med andra. Det var en härlig tid, som student. Fri på ett sätt, som man aldrig blir igen. Njut, så länge det varar! ;)

    SvaraRadera
  3. WOW, vilket härligt sätt att spendera en ledig dag på (speciellt en måndag...) helt i våra takter:)

    Grattis till nykärligheten, så härligt!

    SvaraRadera
  4. Ja, det är härligt med dagar, som inte är fyllda utav en massa måsten! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för boktipset! Den där har jag helt missat :)

    SvaraRadera
  6. Hanna - Man kan göra mycket gott av skockor! :)

    Helena - Det är en riktig mysbok och snart kommer hon ut med en ny! :)

    SvaraRadera