söndag 29 januari 2012

Helgmiddag med en nostalgisk touch.


Hederlig, gammal söndagsmiddag gör sig lika bra en lördagskväll. Helstekt kotlettrad med hasselbackspotatis, broccoli, morötter, gelé, äppelmos (hemgjort) och underbar sås. Den där potatisen blir ju så god - tror bestämt att jag får ta och införliva den lite oftare i kosthållningen!


Gott RÖTT vin till.... ;)


En massa prat efter maten och provsmakning av några likörer. Det blev även en shot, som kallas för Aphjärna eller Monkeybrain - av någon anledning låter det mer civiliserat på engelska... ;) Likör 43, blåbärssoppa och vispad grädde. Slurp!

Sist, men inte minst...den verkliga nostalgikicken!


Glace au four

Smält 50 gr smör
Blanda i 2 dl havregryn, 2 msk socker, 2 msk mjölk, 2 msk mjöl och ½ tsk bakpulver
Rör allt till en smidig smet och bred ut 4 st runda kakor på bakplåtspapper. Ugn 225 grader
i cirka 8 min mitt i ugnen. Låt dem svalna.

Vispa 2-3 äggvitor styvt och tillsätt 1 dl socker i omgångar. Vispa till en blank och glansig smet.

Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Höj ugnstemperaturen till 275 gr. Vaniljglass ovanpå havrekakorna.
Frysta hallon och täck sedan med marängsmeten. All glass måste vara täckt. Mandelspån. Mitt i ugnen 2-3 min.

Underbar middag, gott vin och trevligt sällskap. Bättre än så kan man knappt ha det en lördagskväll! :D



4 kommentarer:

  1. Glace au four är verkligen en vansinnigt god och smarrig klassiker. Den hade ju passat fin i månadens tema hos Söta saker.

    SvaraRadera
  2. Monkey brain låter spännande! Och vilken god middag, hasselbackspotatis blir det rätt ofta om jag bjuder på potatis - den se ju fin ut också. :)

    SvaraRadera
  3. Hanna - Den shoten kan du bjuda din polare på i England. Svenska smaker! :)

    SvaraRadera