måndag 30 januari 2012

Nostalgi = Klassiker

Det är tur att man har vänner här på bloggen, som kommer med förslag, när man själv inte ser det! ;) Har funderat på temat hos söta saker denna månad och för mig är klassiker bl a tigerkaka, vaniljhorn och kladdkaka, men det är jag inte ensam om att tycka har jag sett! Kan ju trots allt vara trevligt med variation på temat.


Glace au four

Smält 50 gr smör
Blanda i 2 dl havregryn, 2 msk socker, 2 msk mjölk, 2 msk mjöl och ½ tsk bakpulver
Rör allt till en smidig smet och bred ut 4 st runda kakor på bakplåtspapper. Ugn 225 grader
i cirka 8 min mitt i ugnen. Låt dem svalna.

Vispa 2-3 äggvitor styvt och tillsätt 1 dl socker i omgångar. Vispa till en blank och glansig smet.

Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Höj ugnstemperaturen till 275 gr. Vaniljglass ovanpå havrekakorna.
Frysta hallon och täck sedan med marängsmeten. All glass måste vara täckt. Mandelspån. Mitt i ugnen 2-3 min.

Efterrätten från i lördags får helt enkelt bli mitt bidrag till Månadens sötsak!

6 kommentarer:

  1. Ja, visst är det, du har ju påmint oss flera gånger!

    Vet du om Starbucks har öppnat än på centralen?

    SvaraRadera
  2. Du, jag vet faktiskt inte om jag någonsin provat glace au four, ärligt talat! Jag har hört talas om det och tycker det låter riktigt trevligt, men aldrig kommit till skott helt enkelt! Tack för receptet, nu har jag ju inte någon undanflykt längre - blir att testa snart :)

    SvaraRadera
  3. Mårtenssons - Det är bra, när man tipsar varandra! :) Starbuck öppnar i mars någon gång - då blir det fest med stora plånboken... ;)

    Hanna - Ja, ibland blir det perfekt utan ansträngning! ;)

    Alexandra - Ta en GOD vaniljglass - det vinner den på! :)

    SvaraRadera
  4. Glace au four - en god klassiker :)

    SvaraRadera
  5. Jenny - Enkel att göra är den också! :)

    SvaraRadera